Regjeringen vil gi høyere rabatt til de som velger å bruke bombrikke. (Bilde: Mona Strande)

BOMPENGER

Regjeringen vil doble bombrikke-rabatten

Fra 10 til 20 prosent rabatt.

Fredag formiddag presenterte samferdselsminster Ketil Solvik-Olsen regjeringens forslag til ny bompengereform.

Sammen med Høyre, Krf og Venstre ønsker han å reduserer antall bomselskaper fra dagens om lag 50 til tre fylkeskommunalt eide selskaper.

Økte rabatter

Reformen er en del av regjeringens stortingsmelding «På rett vei – Reformer i veisektoren».

Solvik-Olsen mener det er mye å spare på å fjerne størsteparten av dagens bompengeselskap.

– På denne måten fjerner vi store deler av dagens administrasjonskostnader, og får brukt mer av pengene som betales inn på selve veier, sier han.

Sammenlignet to vanlige typer: Rapport: Disse bildekkene kan være livsfarlige i regnvær

Staten betaler mer

Utover å fjerne administrasjonskostnader, ønsker samferdselsministeren å gjøre det billigere for de som bruker bombrikke.

I reformen foreslår departementet å øke rabatten ved bruk av bompenger fra 10 til 20 prosent.

I tillegg til det ønsker regjeringen å innføre en rentekompensasjonsordning.

– Det vil si at staten skal ta mer av finansieringskostnaden, slik at når bilister betaler bompenger, skal de gå til selve veien, ikke til drift eller finansiering, sier Solvik-Olsen.

Med denne ordningen er det, ifølge Solvik-Olsen mulig å redusere bompengetasktene på Rogfast fra mellom 300 og 400 kroner til rundt 200 kroner.

Ny EU-lov: Nytt EU-direktiv kan koste norske bileiere dyrt

Lavere takster

Samferdselsministeren kunne ikke si hvor mye billigere det blir å passere en bomring når renter kompensere og store deler av administrasjonskostnadene forsvinner.

Men mente bilister kan forvente noe lavere takster i tiden fremover.

– Vi har flere ganger sett at vi henter inn inntektene som forsvinner ved lavere takster ved at flere bruker veiene når takstene er lavere, sier han.

Og viser til Eigersundsambandet som nå er nedbetalt.

– Jo mindre bilister må betale for å bruke veien, jo mer bruker de den, sier han.

Kart: Kart: Her kommer de nye veiene

Mye på gang

Allerede tirsdag denne uka lanserte regjeringen et helt nytt veiselskap som skal bygge, drifte og vedlikeholde sju store veiprosjekter de neste 20 årene.

Samarbeidspartiene legger til sammen 130 millioner kroner i potten og varsler også utvidelse av ordningen med offentlig-privat samarbeid (OPS).

Ny rapport: Ny rapport: Færre bomstasjoner bra for hele landet