400 meter av E6 ved Munkedal i Sverige raste 20. desember. Allerede 15. februar kunne svenske vegmyndigheter åpne en utbedret E6 for trafikk. I Norge vet vi fortsatt ikke hvem som skal reparere tunnelene i Vestfold.

Regelverket forsinker utbedring

  • Bygg

20. desember raste 400 meter av E6 ved Munkedal i Sverige. Raset tok i tillegg med seg en bit av jernbanelinjen. Fem dager senere raste 25 meter i Hanekleivtunnelen i Vestfold.

Allerede 15. februar kunne svenske vegmyndigheter åpne en utbedret E6 for trafikk. I Norge venter bilistene fortsatt på beskjed om hvem som skal reparere tunnelene i Vestfold, når de skal begynne og når de blir ferdige.

Prioriterte åpning

Raset på E6 kostet svenskene 120 millioner svenske kroner. Til Gøteborgposten uttaler representanter for Vägverket at gjenåpning av vegen ble prioritert først:

– Vi har ikke spart på kruttet, sier Peter Behrman, informasjonsrådgiver på svenske Vägverket region Vest. Vi har jobbet stort sett døgnet rundt de seneste ukene och fortsätter med det fram till torsdag neste uke.

– Det har kostet en hel del, men det har vært veldig viktig å kunne åpne veien igjen så raskt som mulig.

Anbudsregler

I Hanekleivtunnelen er reparasjonsarbeidene ikke engang påbegynt. Først i morgen får vi vite hvilken entreprenør som skal gjennomføre jobben.

– Jeg kjenner ikke til forholdene rundt raset i Sverige. Men vi kunne ikke gjort dette noe raskere. Skulle vi gjort det måtte vi se bort fra alle anbudsregler, sier vegdirektør Olav Søfteland.