LOVET BOT OG BEDRING FOR JERNBANEN: Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp). (Bilde: Scanpix)

Refser Kleppas jernbaneredegjørelse

Kleppa lover bedringer for jernbanen, men innrømmer at situasjonen ikke er tilfredsstillende i dag.

– Jernbanen er sårbar etter mange år med manglende bevilgninger. Liv Signe Navarsete (Sp) tok tak i dette da hun ble samferdselsminister i 2005. Endringer tar tid. Vi har sett og vil fortsatt se en gradvis forbedring, sa hun.

Hun beklaget den lave punktligheten jernbanen har hatt så langt i 2010. Hittil i år har den vært på 60-70 prosent.

– Dette skyldes en kombinasjon av manglende vedlikehold og kulde, sa Kleppa.

– Mangler tiltak

Opposisjonen kritiserer Kleppa for ikke å komme med noen nye tiltak, og for at hun bare leste høyt fra Nasjonal transportplan (NTP).

– Det var ingenting nytt. Med den veksten i jernbanebevilgningene regjeringen legger opp til, vil det ta mange tiår å få jernbanen tilbake på sporet, sier lederen i Stortingets transportkomité, Knut Arild Hareide (KrF), til NTB.

Han mener at Kleppa ikke løfter perspektivet for norsk jernbanedrift i årene som kommer.

Hareide reagerer også på Kleppas utsagn om at jernbanedriften er blitt bedre siden den rødgrønne regjeringen overtok i 2005.

– I 2005 var jernbanen nummer tre i Europa når det gjaldt punktlighet. I fjor var den blant de dårligste, sier han.

– Visjonsløst

– Visjonsløst, uten nye tiltak, oppsummerer Høyres jernbanepolitiske talskvinne Ingjerd Schou.

– Statsråden demonstrerer at selv om hun vil, så får ikke regjeringen det til med norsk jernbane. Det er få tiltak, og de som er kommet, er ikke gode nok, slår hun fast.

– Ansvarsfraskrivelse, lyder det fra Venstres talskvinne Borghild Tenden.

Hun reagerer på at Kleppe sammenligner med Bondevik 2-regjeringens bevilgninger, og mener det er meningsløst.

– Vi ser ikke store forbedringer de fem årene de rødgrønne har hatt makten. Det er defensivt å skylde på andre. Alle regjeringer bruker mer enn den foregående, sier Tenden til NTB.

Fremskrittspartiets talsmann, Bård Hoksrud, sier at redegjørelsen inneholder lite som gir håp for at situasjonen skal bli bedre for dem som er rammet av alle forsinkelsene.

– Utålmodig statsråd

– Jeg er utålmodig på jernbanens vegne. Jeg er opptatt av at de reisende skal merke en forskjell, både når det gjelder leveransen av basistjenester og måten togpassasjerene blir tatt vare på, sa Kleppa.

Redegjørelsen var en gjennomgang av NTP og det regjeringen har bevilget til jernbaneformål. Hun beskyldte Bondevik 2-regjeringen for å ha forsømt jernbanen i fire år.

– I 2009 fikk Jernbaneverket mer penger enn det klarte å bruke. I 2010 har Jernbaneverket bedt om 470 millioner kroner til Oslo-området. Det har de fått, slo Kleppa fast.

Hun kunne imidlertid ikke love raske forbedringer.

– Selv med tilstrekkelige årlige bevilgninger, tar det tid å få gjennomført både nødvendig planlegging og selve vedlikeholdsarbeidet. Det vil derfor ta noe tid før det blir klart bedre. Mens det omfattende vedlikeholdsarbeidet pågår, kan det tidvis bli større problemer med avvik i togtrafikken fordi den skal avvikles samtidig med vedlikeholdsarbeidet, sa Kleppa.