DYRT: - Den skatten som nå foreslås innbetalt, tilsvarer investeringen i 8-10 slike skip, sier Farstad Shipping, og sikter til deres nye flaggskip "Far Sapphire" som døpes i Ålesund havn 15. september. Flerbruksskipet har en kostnad på cirka 500 millioner kroner, og er bygget ved Aker Langsten i Tomrefjord. (Bilde: Farstad Shipping)

Rederiskatten: Føler seg straffet

Farstad Shipping er positive til en ny skatteordning med skattefritak på lik linje med EU-landene, men forstår ikke hvordan Regjeringen kan kreve at de innbetaler gammel skatt basert på en inntekt som ikke har vært skattepliktig i den gjeldende rederiskattordningen.

- Klart løftebrudd

- At regjeringen nå går til det skritt å kreve innbetalt denne skatten, oppfattes som et klart løftebrudd. Det er en betydelig straff for et selskap som lojalt har utviklet seg som et bærekraftig rederi med utgangspunkt i et sterkt maritimt kluster på Nordvestlandet, og innenfor de rammebetingelser som norske myndigheter har gitt næringen. Nok en gang får vi demonstrert den totale mangelen på, og forståelse for behovet av, stabile rammevilkår for vår næring. Det er med beklagelse vi nå konstaterer at beslutningen i 1997 om å gå inn i den eksisterende skatteordningen, var feil, skriver Farstad Shipping i en pressemelding.

Må betale 1 milliard

Siden Farstad Shipping ble med i den nåværende skatteordningen i 1997, har de gjort investeringer for cirka 5,7 milliarder kroner. De har hatt en nettoøkning i flåten fra ni til 32 skip, og har i tillegg et investeringsprogram på ti skip. Det betyr rundt 4,3 milliarder kroner i nye investeringer.

- Vi har i tråd med gjeldende regler behandlet denne skatten som ubeskattet egenkapital. Våre investeringer - på til sammen cirka 10 milliarder - er tonnasje bygget i Norge, med norsk utstyr, delvis finansiert av penger Regjeringen nå vil innkreve, heter det i pressemeldingen.

Vil ramme verftene

Farstad Shipping har regnet ut at deres økte skatteforpliktelse med den nye ordningen vil bli rundt 1 milliard kroner.

- Det sier seg selv at dette vil ha alvorlige konsekvenser for den videre utviklingen av selskapet, og gi en betydelig konkurransevridning i forhold til selskaper i andre skatteregimer. En slik innkreving vil redusere våre fremtidige investeringer i størrelsesorden 5 mrd. Dette vil særlig ramme norske verft og utstyrleverandører. Hvilke andre konsekvenser dette vil gi, må utredes nærmere, skriver de i pressemeldingen.