Bourbon Dolphin havarerte 12. april under ankerhåndtering utenfor Shetland. En rekke uheldige omstendigheter og antakelig gale manøvreringer sammen med et annet ankerhåndteringsfartøy førte sannsynligvis til havariet. (Bilde: Anders J. Steensen)

Rederiet om Dolphin-forliset: Forstår ikke valg av hovedfartøy

Trond Myklebust er den første som forklarer seg for granskingskommisjonen etter Bourbon Dolphin-forliset for drøyt to måneder siden.

Mange feil

På spørsmål om han opplevde at noe ble gjort feil i forkant av skipsforliset, svarte Myklebust at hans hovedspørsmål hele tiden har vært hvorfor Bourbon Dolphin ble redefinert som hovedartøy - når det var fire andre skip å velge mellom.

Myklebust reagerer også på at ikke riggen Transocean Rather stoppet ankerhåndteringen når til og med de større fartøyene hadde problemer: Å legge på plass et 18 tonn tungt anker, og trekke ut en kjetting som er 1800 meter lang og veier 300 tonn - på 1100 meters dyp, er ikke lett for et fartøy med en trekkraft på 194 tonn.

Teknisk utfordring

Rederiet var ifølge Myklebust ikke informert om hvor teknisk utfordrende ankerflyttingsoperasjonen Bourbon Dolphin skulle være med på var.

– Vi var ikke informert om, og kjente heller ikke til, de utfordringene oppdraget innebar. Rederiet har leid ut fartøyet til befrakteren etter de spesifikasjoner befrakteren har ønsket, sier Myklebust.

Med tanke på havdybden mener han at ankeret heller burde vært lagt ut på forhånd, for så å bli koblet til riggen.

- Jeg har også reagert på at hjelp ble avslått da "Bourbon Dolphin" kontaktet "Olympic Hercules" før skipet gikk rundt, sier Myklebust, ifølge VG.

Åpen høring

De omfattende høringene av nøkkelvitner i saken går for åpne dører i dag og i morgen. Det er stikk i strid med rederiet Bourbon Offshores ønske: De ville at pressen skulle holde seg unna under avhørene av rederiets representanter og overlevende etter forliset.

Granskingskommisjonen er oppnevnt av Justisdepartementet og skal være ferdig med sitt arbeid 1. februar 2008.