NY PRESSLINJE: Bak plasten skjuler Raufoss Technology sin nye presslinje seg. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
PÅ VEI: Hjuloppheng i aluminium under produksjon. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
I FABRIKKEN: Viseadministrerende direktør Leif Bronken i Raufoss Technology (til h.) slår av en prat med Lars Erik Vinger og Rune Rosenvold. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
AUTOMATISK: Raufoss Technology produserer hjuloppheng i aluminum. Produksjonen er helautomatisert. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
FINANSKRISEN: Direktør Leif Bronken i Raufoss Technology har vært i bilindustrien i 30 år, men har aldri vært med på tider som dette før. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
FINANSKRISEN: Direktør Leif Bronken i Raufoss Technology har vært i bilindustrien i 30 år, men har aldri vært med på tider som dette før. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
FINANSKRISEN: Direktør Leif Bronken i Raufoss Technology har vært i bilindustrien i 30 år, men har aldri vært med på tider som dette før. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
Den nye presslinjen til Raufoss Technology (Bilde: CAMILLA AADLAND)
PRODUKTENE: Direktør Leif Bronken i Raufoss Technology viser frem noen av hjulopphengene. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
Hjuloppheng fra Raufoss Technology. (Bilde: CAMILLA AADLAND)

Raufoss utvider fabrikken

  • Industri

Raufoss Technology

  • Produserer hjuloppheng i aluminium for en rekke bilmerker.
  • Har fabrikker i Norge, Canada og Kina.
  • Eid av østerrikske Neuman Aluminium.


General Motors

  • Er et amerikansk bilkonsern med hovedkvarter i Detroit
  • Har bilmerker som Opel, Saab, Cadillac og Chevrolet
  • GM har ca. 266 000 ansatte over hele verden. Hovedkvarteret ligger i Detroit, Michigan, USA, men produksjonene av biler og lastebiler foregår i 35 forskjellige land
  • GM har i den siste tiden hatt økonomiske problemer, og mange analytikere antyder at det er 30 prosent sjanse for at selskapet må slå seg konkurs.
  • Før jul fikk selskapet en ««krisepakke» fra president George W. Bush, et statslån på 13,4 milliarder som skulle sikre selskapet videre.
  • GM har fått frist til mars med å bevise at bedriften er levedyktig.
  • Totalt falt bilsalget i USA med 18 prosent i 2008. For GM stupte imidlertid salget med 23 prosent.

Kilder: Wikipedia, GM.com, VG

Opel Insignia

  • Er Opels nye mellomklassebil, og betegnes gjerne som bilen som skal være med på å redde GM fra krisen.
  • Er kåret til årets bil.
  • Bilen erstatter modellen Vectra, og kommer til norske forhandlere i løpet av denne måneden.


RAUFOSS: Telefonen til viseadministrerende direktør Leif Bronken ringer i ett sett under bilturen fra togstasjonen og opp til industriparken. Det er en innkjøper fra den amerikanske bilprodusenten GM som må ha tak i ham.

På klingende engelsk formidler han at han sitter i bilen, og at han straks skal ringe henne opp igjen.

– Det er finanskrisen dette, sier han og slår ut med hendene når samtalen med innkjøperen er vel overstått.

GM største kunde

80 prosent av produksjonen til Raufoss Technology (RT) går til GM, som før nyttår måtte få krisehjelp fra president George W. Bush for å overleve.

RT produserer hjuloppheng i aluminium, og hadde nylig 113 ansatte. Nå er 25 av disse oppsagt, men ifølge Bronken ligger det ingen dramatikk i det.

– Vi hadde et midlertidig økt volum som går ut, og nå er vi tilbake til et planlagt nivå, sier han.

Avhengige av ny bil

RTs nye fabrikk i Kina skulle nemlig etter planen starte i fjor høst, men ble forsinket, og dermed måtte fabrikken på Raufoss ta unna det som skulle vært produsert der.

Nå er fabrikken i Kina i gang, og alle de ansatte både på Raufoss, i Canada og i Kina er svært spente på hvordan det går med den nye bilen Opel Insignia.

– Vi er på mange måter avhengige av den. Det er en helt ny modell som skal innkjøres, og foreløpig selger den som planlagt, sier Bronken, som har vært i bilindustrien i 30 år og dermed vært ute en vinternatt før.

– Men jeg har aldri vært med på noe lignende, sier han om finanskrisen.

Satser likevel

Raufoss-bedriften tør likevel å satse, selv i tider som dette. En ny presslinje med en prislapp på minst 60 millioner skal stå klar til sommeren. Den skal produsere et nytt produkt utviklet for GM.

– Vi merker at bankene trekker seg. Det har ikke vært lett å få til finansieringen av den nye linjen, sier Bronken.

Foreløpig står den innpakket i plast i produksjonshallen. Om noen måneder skal et nytt hjuloppheng med bedre kjøreegenskaper produseres her.

– Det har vært en hard turn å få med banker og Innovasjon Norge på dette, og vi er ikke helt i mål ennå. Det er viktig at det finnes finansiering for bedrifter, understreker Bronken.

Les også:

Låner utstyr fra Saab

Bedriften har planlagt det nye produktet siden 2006. I april i fjor kom ordren fra GM, og da ble investeringsbeslutningen tatt. Da finanskrisen kom, var allerede såpass mye penger investert at RT valgte å satse som planlagt.

– Det er snakk om investeringer på 55-60 millioner kroner i første fase. Vi hadde allerede brukt nesten halvparten før finanskrisen kom. Det nytter ikke å stoppe nå, sier Bronken.

For å produsere forserier sist høst måtte RT låne utstyr og pressekapasitet hos Saab i Trollhättan.

– Byggingen kom sent i gang på grunn av GMs situasjon, sier direktøren.

RT har fått forskningsmidler fra Innovasjon Norge, men trenger også penger til nye prosjekter.

At bedriften er så avhengig av GM, gjør fremtiden ekstra spennende.

– Situasjonen til GM var ikke veldig bra før krisen heller. Det har vært en usikker kunde lenge, men finanskrisen har aksentuert dette, sier Bronken.

– Hva skjer om GM ikke klarer seg?

– Det tør jeg ikke si. Da blir det nok mer tid til barnebarna, svarer Bronken.

Helautomatisk

RT leverer hjuloppheng til biler som Saab, Chevrolet og Opel.

Bronken merker at underleverandørene begynner å bli redde.

– GIEK, som har kredittforsikret oss, blir mer på alerten, forteller han.

Fabrikken på Raufoss er allerede helautomatisert, og produksjonen foregår uten at en menneskehånd er borti delene.

– Nå må vi bare sørge for at den er produktiv,og går som den skal, sier Bronken.

2

Mindre CO -utslipp





Antall ansatte i utviklingsavdelingen er som før, slik at bedriften er rustet for å møte fremtiden.

– Utviklingen var i ferd med å bli veldig positiv for oss. Våre aluminiumsdeler er dyrere enn stål, men vi hadde begynt å få nye og helt uventede kunder.

Fordelen med aluminium er at det er lettere, og dermed blir bilens totale CO 2-utslipp mindre. Dessuten er det trangt under nye biler, og produsentene trenger noe som kan bygges innenfor det rommet de har til disposisjon, og som er lite, sterkt og lett.

– Vi jobber med nye potensielle kunder. Vi håper Opel Insignia selger som planlagt, og at de andre ikke detter mer. Da kan dette gå greit, håper direktøren, som likevel ikke tør love noe i disse tider.