KREFTER: Far Samson er spesialdesignet for å dra plog på havbunnen for å grave ned og dekke til rørledninger. (Bilde: Fuglefjellet/Farstad)
STERK: Med en trekkraft på 435 tonn, skal Far Samason ha satt ny verdensrekord. (Bilde: Fuglefjellet/Farstad)
PÅ VEI: Saipem har leid Far Samson for minst 5 år og kan bruke skipet hvor som helst i verden. (Bilde: Fuglefjellet/Farstad)
HELIDEKK: Det er plass til 100 personer om bord i skipet. Mannskap kan sendes til og fra med helikopter. (Bilde: Fuglefjellet/Farstad)
NYTT DESIGN: Rolls-Royce har designet skipet i nært samarbeid med Farstad Shipping og Saipem. (Bilde: Fuglefjellet/Farstad)
BREDDE: Far Samson er 121,5 meter langt og 26 meter bredt. (Bilde: Fuglefjellet/Farstad)
Designet til Rolls-Royce har fått navnet UT 761 CD. Far Samson er et såkalt CSV-fartøy (Construction and Subsea Vessel) (Bilde: Fuglefjellet/Farstad)

Rått skip fra Farstad

  • Industri

For en uke siden ble det satt en uoffisiell verdensrekord i trekkraft på et offshorefartøy.

Spesialskipet Far Samson fikk målt sin trekkraft til 423 tonn (bollard pull) under testseiling i fjordene mellom snøkledde Mørealper.

Langtidskontrakt

Skipet skal rett inn i en minimum femårskontrakt med Saipem UK. Skipet er utviklet i samarbeid mellom Saipem, Farstad og Rolls-Royce.

Farstad Samson skal blant annet brukes til å pløye trasé og dekke over rørledninger. I tillegg kan det utføre konstruksjonsarbeider og undervannsarbeider på dypt vann.

Skipet har betegnelsen CSV (Construction, Subsea Vessel) og designet er kalt UT 761 CD

Skipet er 121,5 meter langt, 26 meter bredt og sengeplass til 100 personer. Motorkraften er på hele 48.000 hestekrefter.

Lært av erfaring

Utviklingen av skipet er gjort på bakgrunn av erfaring med et mindre skip med lavere trekkraft som utfører tilsvarende arbeid for Saipem. Nå ønsket Saipem mer kraft.

Far Samson skal overleveres Farstad Shipping fra STX Europe Langsten i slutten av mars. Skroget er bygget i Romania, mens utrustningen er gjort i Norge.

DNV-klasser

Skipet skal tilfredsstille DNVs strengeste klassekrav til ”Clean Design”, det vil si at skipet skal ha minimale miljøutslipp.

Skipet er isklassifisert for arbeid i de nordligste områdene og tilfredsstiller de strengeste krav for dynamisk posisjonering, DP-3.

Ifølge Farstad kan skipet bli satt inn i arbeid hvor som helst i verden.