Rått i aluminium

  • t2

Drivaksler, ventiler, seter, eksosrør og tannhjul er av stål, hjuloppheng, motor og karosseri av aluminium. Dashbordet er støpt i magnesium.

Foredlingsgraden er fenomenal: Bilen kommer til å koste minst fem millioner kroner i Norge.

Jaguar sier de brukte flykvalitet Al-plate i skroget for å gjøre bilen lettere, og det hjalp nok: 270 kilo veier body-in-white, selve kassa med dører og paneler. Så kommer alt det tunge, som superskinnstoler som reguleres elektrisk alle vegne, svære fleskehjul, fete drivaksler, suveren sekstrinns ZF automatkasse.

Hele luksusskipet veier 2,2 tonn. Alt flyttes rundt i 280 km/h av en diger V8 på "minst 450 Nm".

Skroget er naglet og limt med epoxy. Så de har litt å henge fingrene i, folket i Browns Lane i Coventry.

Hovedmarked er USA, for der bryr de seg ikke det døyt om at bilen ser ut akkurat som sin stålforgjenger.