Rask radar fra Romerike

  • produksjon

Den intense teknologiutviklingen som skjer i de mest avanserte forskningsmiljøene, danner grunnlaget for mange nye bedrifter.

På Lillestrøm og i Skedsmo kommune har det vært en eventyrlig knoppskyting rundt Forsvarets Forskningsinstitutt, Telenor Forskning og Institutt for Energiteknikk. Triad AS er en slik bedrift.

Med få ansatte utvikler Triad en ny radar som kan gi helt nye muligheter. Ved bruk av kontinuerlige bølger sendt på flere frekvenser kombinert med smale filtere oppnår radaren et bedre signal enn flere konvensjonelle systemer.

Det medfører at radarens utgangseffekt kan være i milliwattområdet, og allikevel fås et godt tolkbart signal i retur.

- Den store fordelene med vårt radarsystem er at vi kan analysere og filtrere selve radarsignalet. Vi behøver ikke å lage et radarbilde, for så å tolke dette. Ren signalbehandling gir resultatet og forteller hva vi ser, forteller Dag Gjessing, professor og daglig leder av Triad. Gjessing er en radarteknikkens grand old mann i Norge.

Mobilradar

Radarprototypen er liten og svært mobil. Den består av en sender og mottakerenhet, en bærbar PC og en antenne. Hele enheten er bærbar, +/- 20 kilo, og kan settes opp hvor som helst.

Triad regner med at en ferdigutviklet enhet vil veie under ti kilo. Når radaren oppdager et gjenkjennbart objekt, kan bølgemønstre fra dette objektet beregnes og legges inn i radarens mottaker. Enkel filtrering gir da resultatet svært raskt.

En slik radar kan ha uttallige bruksområder. Først og fremst kan den brukes til overvåkingsformål.

- Vi mener radaren er spesielt godt egnet for å overvåke skipstrafikken i Norge. Hvert enkelt fartøy har sin egen radarsignatur som raskt kan gjenkjennes. Dermed kan radaren på kort tid finne ut hvilke skip som passerer, forteller Gjessing.

For å illustrere radarens muligheter, har Triad brukt radaren til å skille kjøretøyer på veien. På flere kilometers avstand kan radaren detektere hva slags biler som kjører i et område, om det er en lastebil, stor terrenggående bil eller en personbil.

- Vi har forsøkt radarteknikken mot fly. Et hvert fly vibrerer med sin egen frekvens. Ved å analysere signalet vi får tilbake, kan vi avsløre flytypen, sier Gjessing.

Redningssøk

Siden filtreringsteknikken gir rask respons, er radarens egenskaper i å finne og følge mål, meget god. Unødig støy er filtrert bort, og det blir enkelt for radaren å låse seg til målet, det være seg til militær bruk eller i sivil tjeneste.

Gjessing mener bestemt at Triad-radaren er svært godt egnet for redningstjeneste og overvåkingstjeneste til sjøs. Den kan lett finne frem til flytende mål i sjøen. Det være seg redningsflåter, mennesker eller andre mål det søkes etter.

Filtreringsteknikken tillater at refleksjoner fra urolig sjø kan filtreres bort, mens refleksjoner fra gummibåter, fartøyer og mennesker skilles ut og vises overfor brukerne.

Radaren kan også overvåke grenser, industri og andre områder.

Mangler produksjonsmiljøer

Den største utfordringen Triad står overfor er allikevel ikke knyttet til teknikken bak radaren, men å finne egnede miljøer som er villig til å investere i et slikt nisjeprodukt.

- Vi vet at radaren har vakt oppsikt internasjonalt. Vi har gjennom flere års tester vist at radaren virker. For å utvikle radaren har vi fått penger både fra EU og USA. I tillegg har vi en utviklingskontrakt med Eurofighter om teknikken. Men allikevel - å få norske bedrifter interessert i å produsere radaren, synes vanskelig.

Om kort tid er den endelige produksjonsvennlige radarantennen klar. Den har en sekskantet sylinderform. Triad selv er et utviklingsmiljø, og det inngår ikke i deres planer å produsere radarer.

- Målet er å få til en norsk produksjon av den norskutviklede radaren, understreker Gjessing.