Dette rekkverket skal hindre møteulykker på E 18 mellom Rannekleiv og Grimstadporten. Bildet er tatt like ved Nedeneskrysset. Videre sørover går vegen i stigning, derfor er det to felt til høyre for rekkverket. (Bilde: Statens vegvesen)

Rask montasje av midtrekkverk på E 18

- På anbudsbefaringen klaget entreprenørene over kort byggetid. Vi hadde erfaring fra tilsvarende prosjekter på E 18, og vi visste at det var mulig å gjøre jobben så fort, sier byggeleder Erling Guttormsen i Statens vegvesen Region Sør. - Trafikken på E 18 ble ført over på en omkjøringsveg. Dermed fikk entreprenøren massevis av angrepspunkter som gjorde det mulig å arbeide raskt.

At det skulle være mulig å gjøre jobben mye raskere enn forutsatt, var likevel overraskende for Vegvesenet. Flere faktorer var avgjørende, mener Guttormsen: Entreprenøren var veldig effektiv og satte inn store ressurser, været har vært gunstig, og det har ikke dukket opp overraskelser underveis.

Forseringen har ikke kommet gratis. Vegvesenet har gitt kompensasjon for å fullføre anlegget 27. oktober i stedet for 30. november. Men entreprenøren har også hatt en annen drivkraft: Jo tidligere anlegget ble ferdig, jo mindre var sjansen for å bli overrasket av det lunefulle været på Sørlandet. Hvis man først får en forsinkelse på denne årstiden, kan den fort bli langvarig.

Strekningen som har fått midtrekkverk går mellom Rannekleiv i Arendal kommune og Grimstadporten i Grimstad. Den ble åpnet i oktober 2000. Før den tiden gikk E 18 i felles trasé med riksveg 407 lenger inn i landet.

I dag har riksveg 407 den tidligere fellestraséen for seg selv, men det hadde den ikke mens arbeidet med midtrekkverket pågikk. Da ble den brukt som omkjøringsveg for E 18.

I tillegg til rekkverkmontering omfattet entreprisen utvidelse av vegen der det var nødvendig. E 18 har to felt på flat mark og tre felt i stigninger. Tre-feltstrekningene trengte ikke utvidelse. Vegvesenet fikk den bredden man trengte ved å snevre inn de to feltene som gikk i samme retning fra 3,5 til 3,25 meter. På samme side av vegen ble skulderen redusert fra 1,25 til 0,5 meters bredde, samtidig som den ble forsterket. På to-feltstrekningene ble den totale vegbredden utvidet fra 10 til 12,5 meter. Dette er nødvendig for at utrykningskjøretøyer skal komme fram når en del av kjørebanen er stengt.

To-feltssstrekningene utgjør ca. halvannen kilometer. Her er lysmaster flyttet, overvannsanlegget er bygd om og to kulverter er forlenget.

E 18 har nå sammenhengende midtdeler mellom Harebakken og Grimstadporten. Det er en strekning på 14 km. Prosjektet har en kostnadsramme på 34 millioner kroner. Utgiftene dekkes med ekstraordinære tiltaksmidler.