Ras og branner i Atlanterhavstunnelen

Drivingen foregår nå i en sone som med dårlig fjell, og i månedsskiftet februar/mars raste både sprøytebetong og tunnelmasse ned i tunnelen. Området må sikres permanent med full utstøping med støpeskjold, opplyser byggeleder Kåre Ingolf Karlson.

Karlson forteller at tunnelhvelvet var sikret på forhånd med ekstra bolter og sprøytebetong. Da sikringsarbeidet skulle fortsette, begynte betong og tunnelmasse å rase ned. 130 kubikkmeter betong er nå pumpet innfor å stabilisere rasstedet. Han sier at det var rimelig hektisk i minuttene etter at raset gikk, men noen dramatikk var det ifølge Karlson ikke. Selv har han tidligere aldri opplevd at det har gått ras i forbindelse med tunneldriving, men helt uvanlig er det ikke.

Atlanterhavstunnelen har også vært hjemsøkt av tre branner i anleggmaskiner under arbeid. Brannene skjedde uavhengig av hverandre. En sprøytebetongrigg ble totalt utbrent 7. februar. Litt senere samme dag oppsto det brann i en lastebil på vei ut av tunnelen. 14 dager senere oppstod det branntilløp i det elektriske anlegget på en tipptruck. Ingen ble skadet i forbindelse med brannene.

Arbeidet med Atlanterhavstunnelen har fram til rastidspunktet gått etter planen. 4.200 meter av den 5.800 meter lange tunnelen var da skutt ut.