MORO: Kai B. Olsen, direktør for markeds- og forretningsutvikling i Rambøll olje og gass, viser frem den fysiske Lego-modellen av plattformen Cecilie. (Bilde: Mona Strande)

Rambøll og Lego i plattformsamarbeid

Med Lego-programvare skal Rambøll gjøre arbeidet med konseptutvikling for kunder enklere og mer forståelig.

- Normalt sitter vi med en blyant og tegner noe ingen riktig kan se hva forestiller, og så går det 14 dager før vi har et forslag. Her kan vi iløpet av 5-10 minutter ha klart et forslag til konsept etter kundens ønske. Det er en god hjelp til å komme opp med gode konsepter, og betyr at man i høyere grad kan få konseptene skreddersydd etter kundenes ønsker, sier Kai B. Olsen, direktør for markeds- og forretningsutvikling i Rambøll olje og gass.

Etter ONS skal programvaren tilpasses og videreutvikles, før ingeniørene i olje- og gassdivisjonen tar det i bruk.

Se video av Rambølls legoklosser.