Radiobil med mobilen

Når Sony Ericsson i dag lanserer tre nye modeller, er det ekstrautstyret som imponerer mest.

Tross alt er det grenser for nye ideer som kan pakkes inn i telefonen, mens på tilbehørssiden er det mye å hente.

Den morsomste dingsen er en liten radiostyrt lekebil, med det megetsigende produktnavnet CAR-100, som du kan lade ved å plugge den rett inn i telefonen. Den har to gir og kan kjøres fra mobiltelefonen gjennom et Bluetooth-samband. Sikkert morsomt å drive med når kjedelige møter trekker i langdrag.

For ytterligere å styrke rollen som spilleverandør, inneholder de nye telefonmodellene spillet V-Rally2, et temmelig avansert bilspill. Brukerne vil også kunne laste ned nye racerbaner og bilmodeller av spillet fra teleselskapene.

Den nye Z600-modellen kan også kompletteres med en spillkontroller. Den klipses på telefonen for å øke spillopplevelsen ytterligere. Verken bilen eller spillkontroller kommer på markedet før etter årsskiftet, så den tidige lanseringen er nok et ledd i å forhindre at folk kjøper modeller det ikke står Sony Ericsson på.

Selskapet har også Bluetooth-nyheter. De musikkinteresserte vil kunne glede over en liten mp3-spiller med MemoryStick Duo-kort som kommuniserer med mobilen over Bluetooth. Når det kommer en samtale, dempes musikken automatisk.

Det kommer også et nytt Bluetoothbasert handsfree-sett som har et lite display i ledningen til øret. Der vil du se telefonnummeret til den som ringer og navnet hvis det ligger i telefonen din.

Tilbake på toppen

Etter at Sony Ericsson ble etablert for et par år siden, startet det nye selskapet på ruinene av Ericssons stadig fallende markedsandel. Den var helt nede i 4 prosent, målt i verdi.

Den første modellen T68 ble en formidabel suksess, og siden har den svensk-japanske mobilprodusenten kjempet seg tilbake til gamle høyder. Storselgerne P800 og T610 har bidratt til en markedsandel på over 15 prosent. Det har brakt selskapet til nummer to-posisjonen - etter Nokia.

- Målet vårt er å bli den ledende leverandøren av mobile multimediaprodukter i løpet av fem år, og vi er på god vei dit allerede, sier markedssjef Erik Sandsmark i Sony Ericsson.