Rå kraft fra Ski

Bak en diskret brun tredør på Berghagan industriområde i Ski kommune sør for Oslo sysler fire ingeniører med ny og bokstavelig talt kraftig verdensrekord. Engineering Research Center vil bygge en hydraulikkmotor som gir et dreiemoment på 65.000.000 newton meter.

– Hvorfor akkurat 65 millioner?

– Vi fikk en forespørsel over telefon om det gikk an. Det er det største prosjektet vi jobber med nå. Om nødvendig kan vi bygge større også, det er knapt grenser, sier administrerende direktør Tommy Shierning.

Prototyp

En prototyp av motoren er montert i Sverige. Prototypen gir 2 millioner newtonmeter, som i følge Shierning allerede er verdensrekord. Det er tre vesentlige skiller mellom motoren ERC er med på å lage, og andre hydraulikkmotorer bygget på kamringprinsippet. Hercules-konseptet, som er navnet på den nye og patenterte kamringsmotoren, er bygget av moduler som gjøre den enkel både å produsere og å vedlikeholde, samt enkel å skalere opp eller ned. Den ligger tørt og åpent. Her løper ingenting i oljebad. – Det skyldes at vi har lagt mye arbeid i utforming av kamkurvene, materialvalg og styringssysteme, sier Shierning.

ERC-staben besøkte Kiruna før de startet konstruksjonen. – Vi snakket mye med jernbanefolk der oppe, de har den jernbanestrekningen i verden med høyest trykk på hjulene. Problemstillingene de står overfor, er ikke ulik de vi må løse med vår motor, sier John Terje Johansen, som er teknisk direktør i selskapet.

Den tredje store fordelen Shierning peker på, er at med økt diameter på deres motor vokser momentet med en potens på 2,8, mens et tradisjonelt gir kun gir lineær vekst i momentet når diameteren økes.

Svensk idé

Motoren kan bygges sirkulært, med stemplene på yttersiden eller på innsiden, avhengig av bruk. Motoren kan også bygges lineært.

– Når langtidstesten av prototypen i Sverige viser at dette duger, vil kundene komme. De aktuelle kundene er en forholdsvis konservativ gruppe. Vi regner med at når vi har fått den første kontrakten, vil det bli langt lettere å selge til andre.

Ideen er opprinnelig svensk, utviklet av Ulf Heniksson. – Vi satte oss ned og snakket litt med ham, resultatet ble et samarbeid.

ERC står for utviklingen og konstruksjonen av hydraulikkdelen og styringssystemene, mens det svenske selskapet Integrated Drives AB, hvor ERC er en av eierne, leder og koordinerer prosjektet og står for salg og markedsføring.

Sukkerkunde

Integrated Drives har en intensjonsavtale med en tysk produsent av utstyr til sukkerindustrien. – I løpet av august håper vi å ha en kontrakt klar, da skal vi i tilfelle bygge en motor med et dreiemoment på 35 millioner newtonmeter.

Sukkerindustrien knuser roene for å presse ut saften i store tårn. I dag er disse tårnene gjerne 15 meter høye og 8-10 meter i diameter. Momentet som driver rulllene, som igjen presser ut sukkersaften, kommer fra flere girsystemer som gir problemer med synkroniseringen.