Q-Fee skal levere det nye Autopass-systemet til Vegvesenet. (Bilde: KNUT STRØM)
BOM OG BRIKKER: Administrerende direktør Øyvind Isaksen i Q-Free kan glede seg over to nye kontrakter med Statens Vegvesen, den ene til styring av betalingsdata fra bomstasjonene, og den andre for utskifting av brikker. (Bilde: Q-Free)
Det kommer fortsatt til å koste penger i bomstasjonene. (Bilde: Mona Sprenger)

Q-Free-seier på hjemmebane

  • datatele

Q-Free har tidligere utviklet og levert sentralsystem for 12 norske anlegg.

Denne kontrakten betyr at Q-Free overtar alle 24 anleggene for en femårs periode. Arbeidet starter umiddelbart, og innfasing av nytt system er planlagt til november 2007. Totalt var det fire tilbydere.





Strategisk viktig

– For Q-Free er dette en strategisk viktig kontrakt, og muliggjør videreutvikling av selskapets kompetanse og produkter. Dette er kompetanse og produkter som har internasjonal relevans, sier konsernsjef Øyvind Isaksen. Kontrakten representerer en full utskiftning av sentralsystemene for elektronisk bompengebetaling med AutoPASS i Norge, som vil bli samlet i ett felles nasjonalt system.

– Innføringen av et slikt felles system vil gi betydelige effektivitetsgevinster for myndighetene samtidig som det oppnås bedre brukervennlighet, sier sjefsingeniør Jacob Trondsen i Statens vegvesen.





Også nye brikker

I tillegg til systemleveransen skal Q-Free også levere nye AutoPASS-brikker til en verdi av 23 millioner kroner. De nye brikkene skal brukes til utskifting av de første AutoPASS-brikkene som ble levert i 2001. Levering skal foregå i løpet av første halvår 2007.

Utskiftningen har sammenheng med at batterilevetiden for brikkene, som er på rundt fem år, er i ferd med å utløpe. Brikkene skal for første gang distribueres fra Q-Free direkte til sluttbruker.