Prøvekjørt: Vectrix elektrisk scooter Helt elektrisk!

  • arkivnyheter

Vectrix elektrisk scooter

MotorBørsteløs likespenning

Effekt28 hk

Dreiemoment65 Nm

GirPlanetgir

Rekkevidde 80-100 km

Toppfart100 km/t

Egenvekt234 kg.

Pris fra78.000

Tekst: Fred Magne Skillebæk

Det første som slo meg da jeg så den var at den ser skikkelig ut. Det er ikke som en Buddy er i bilverdenen, du vet de elektriske bilene som ser ut som de bare er til å leke med. Vectrix ser faktisk ut som en ekte scooter, og den ser til og med godt laga ut. En liten gjennomføring av importøren viser at den har masse smarte løsninger, som for eksemepel et eget lite rom, med lgihterkontakt så du får ladet mobiltelefonen. Den har også et stort rom under sitteputen, hvor det er rom for en helhjelm. Scooteren er ment for to personer, og har et godt sete for begge, pluss gode håndtak for passasjeren. Det slår meg igjen hvor vellaget denne sykkelen ser ut. Bak finner vi justerbare dempere. Dette er også noe som trekker inntrykket om at det er vellaget opp. PÅ begge hjulene finner vi Brembo skivebremser, og jeg har sett nok til at jeg våger meg på en prøvetur.





Sikkerhet i fokus

For å starte må man gjennom en liten prosedyre med å klemme inn først venstre bremsehendel, for så å klemme inn høyre uten å slippe venstre. Alt dette skal være for å sikre at man ikke vrir om hendelen uten å mene at man skal kjøre. Det er jo ingen lyd i maskinen som forteller at den går. Den er heller ikke aktiv så lenge støtten er nede, og den kutter så snart støtten vippes ned. Men man vender seg fort til de små prosedyrene, som i høyeste grad er nødvendige.

Scooter i seg selv er et genialt produkt. Man har motorsykkelens enkelhet i trafikkbildet, og man får den samme frie følelsen. I tillegg sitter man litt mer skjermet for vær og vind, om man skulle være så uheldig å havne i regnvær.





Uvant

Mine første meter med en elektrisk scooter var en blandet fryd. Den er særdeles lettkjørt, mye på grunn av sitt lave tyngdepunkt. Sykkelen er nemlig ikke lett. Med sine 234 kg er den fullt på høyde med en lett motorsykkel. Forskjellen er at du her har en elektrisk motor, med de fordeler og ulemper det har å by på. Rent kjøremessig er det merkbart på grunn av umiddelbar respons. Dreiemomentet er der fra første meter, og du får en fin akselerasjon. Effekten er oppgitt til 28 hk fra den børsteløse motoren.

Jeg tok det pent i starten, men etter hvert som fortroligheten kom sigende, så kom også lekenheten. Scooteren fulgte mer enn villig med. Man trenger ikke bremse med de ordinære bremsene hver gang man skal ned i fart. Her har du en bremsegenerator som trer i kraft dersom du vrir gasshendelen motsatt vei. Da bremser sykkelen og energien benyttes til å lade batteriene med. Genialt!





Rask nok

Sykkelen har en toppfart å 100-110 km/t, og den har nådd 80 km/t i god tid før syv sekunder er gått. Det som derimot er interessant er selvfølgelig rekkevidden. Etter hvert som man har strukket batteriene, så vil man ha en reel rekkevidde på rundt 8-10 mil. På papiret sier Vectrix 88 km. Selve batteripakken er av typen nikkel metall hybrid (NiMH), med en kapasitet å 3,7 kWh. Driftspenningen er på 125 volt, mens ladespenningen er alt fra 110-220 volt. Med en garantert utladingssyklus som spenner seg over 1.700 ganger kan u lade sykkelen hver dag i nesten 5 år. Garantien sier likevel 10 år, eller 80.000 km.

Under kjøring får du hele tiden oppgitt resterende kjørelengde akumulert i forhold til forbruket du har hatt de siste kilometerne. I tillegg har du en ordinær tankmåler som viser det hvor mye du har, og hvor mye du har brukt. Skulle du være i faresonen for å ikke nå frem, så er det utrolig mye å spare ved å slakke ned på farten.

Det eneste som kan være et skjær i sjøen er prisen. Ikke fordi den er stiv, men ikke alle har 78.000 kroner å leke med. Men så er da heller ikke dette et leketøy. Det må være noe av den mest miljøvennlige måten man kan bevege seg på, bortsett fra å gå. I tillegg kan du lade hjemme, på jobben, hos kompisen, eller på en av byens ladestasjoner for elektriske kjøretøy. Det finnes rett og slett ingen gode unnskyldninger lenger, og i fremtiden vil vi se mange Vectrix scootere i bymiljøet. Bare sørg for å ha lappen på lett motorsykkel. God tur.