Denne fotomontasjen ble lagd i forbindelse med kommunedelplanen. Det er neppe grunn til å tro at brua over Ramfjorden blir dramatisk forskjellig fra denne. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Prosjektering av 850 meter lang bru på anbud

I mars i fjor godkjente bystyret i Tromsø en kommunedelplan som forutsatte at E 8 skal flyttes fra østsiden til vestsiden av Ramfjorden. Det betyr at det må anlegges ny E 8 mellom Sørbotn og Laukslett, en strekning på 9,3 km. Vedtaket betyr at det må bygges bru over fjorden. Vegvesenet ber entreprenørene om assistanse til prosjekteringen av brua, resten av den nye vegstrekningen blir tatt i egenregi.

Den som vinner anbudskonkurransen skal først lage et forprosjekt. I denne fasen er de fleste kort lagt. Korridoren for brua er mer eller mindre låst, man kan ikke gå mange meter til siden.

Forprosjektet skal inn i reguleringsplanen. Når den er godkjent, skal vinneren stå for detaljprosjekteringen av brua. Hver anbyder må legge ved tegninger av en bru som kan bygges på stedet.

Det er ikke grunn til å vente veldig dristige løsninger. Bruer med lange spenn blir neppe konkurransedyktige. Den største dybden som er registrert på kryssningsstedet er 36 meter. Største seilingshøyde vil ligge mellom 20 og 25 meter. Mot nordre landkar skal det gå en 450 meter lang fylling som delvis vil ligge i sjøen og delvis gå over fjæra.

Vegvesenet tar sikte på byggestart i 2012. Hele den nye vegen mellom Sørbotn og Laukslett er kostnadsberegnet til 800 millioner 2008-kroner.