Prosjekt i læring

Bygge- og anleggsbransjen har en stor utfordring når det gjelder å rekruttere folk til alle nivåer. Bransjen må også ta vare på medarbeiderne den allerede har. Puls (Prosjektbasert Utvikling Læring og Samspill) er et svar på denne utfordringen.

Prosjektet er et direkte samarbeid mellom bedrifter i BA-næringen og universitetet i Trondheim (NTNU). Prosjektet har pågått i tre år og styres av en faggruppe med representanter både fra næringsliv og lærested.

Caroline Fische er prosjektleder for Puls. Hun understreker betydningen av å legge læringen inn i reelle prosjekt: – Endelig er samhandling kommet i fokus.

Må ha nytteverdi

Fische, som har hovedfag i psykologi, er ansatt hos Interconsult ASA for å ta seg av etterutdanning og opplæring.

– Gjennom prosjektet har vi prøvd ut forskjellige metoder for læring og for samarbeid mellom næringsliv og læresteder. Vi er opptatt av å få frem nytteverdien av læringen, både for individet og bedriften, sier Fische.

Puls tok utgangspunkt i et helt nytt tverrfaglig emne innen energi og miljø ved NTNU, og koblet dette med RIT 2000, det nye regionsykehuset i Trondheim.

– Læringen var problembasert, og en faggruppe med seniorfolk fra bedrifter og universitet både veiledet og provoserte i læringsprosessen. Dette ga deltakerne mulighet både til å lære av hverandre på tvers av faglige skillelinjer, og mellom studenter og folk med ulik erfaring. Som bedrift fikk vi økt kompetanse på et konkret fagområde, og den enkelte fikk formell kompetanse med kursbevis til slutt. Det er en viktig motivasjonsfaktor for den enkelte til å delta, understreker Fische.

Fjernopplæring

Også deltakere som fysisk befinner seg utenfor Trondheim har vært med. Disse har deltatt via videokonferanser og interaktiv opplæring mot NTNU. En annen metode som er prøvd ut, har gått på å tilrettelegge undervisning for studenter med tanke på å forberede dem på arbeidslivet.

– Vi la opp oppgaver med problemstillinger fra vår bedrift, som vi lot våre egne medarbeidere samarbeide med studenter om. Våre ingeniører fikk dermed dele av sine erfaringer fra prosjektet, samtidig som de selv fikk en mulighet til å fortsette sin formelle utdanning til sivilingeniør, forteller Fische.

Planlegger portal

For å dele erfaringer og tilby tilsvarende opplegg for andre i bransjen, planlegges det nå en portal på weben som en møteplass mellom næringslivet og læringsmiljøet NTNU.

– Vi ønsker å utnytte det nettverket vi nå har fått, og legger vår videre satsing på etter- og videreutdanning inn i dette, sier Fische. Hun ønsker å få med både store og små bedrifter i det videre løpet.

– Jeg tror både bransjen og læringsstedene har sittet for mye og lurt på hvilke behov de andre har. Forpliktende samarbeid er stikkordet for å lykkes, understreker Caroline Fische.