Propell sparer drivstoff

Mykvareselskapet VX Corp. i Wales har klart å omsette hans tanker og modeller til virkelighet.

En fullskala prototyp er bygget hos Stone Manganese Marine (SMM).

Propellens utforming gjør at de små "vingene" ved bladspissen kraftig reduserer strømningstapet og derved drivstofforbruket.

Småvinger ved spissen brukes jo på fly, men å overføre dette til vann og langsomt-roterende propellere viste seg å være en gedigen utfordring.

Bladets profilvariasjon fra rot til spiss må være eksakt riktig og helt lik fra blad til blad, og det må være praktisk mulig å overføre data til modell og støpeform. Selvsagt må også bladene kunne støpes til eksakt riktig form uten altfor mye etterarbeid.

Etterarbeidet må skje med en slipe-/pusserobot som er eksakt styrt i minst fem akser. Den enkelte propell utformes nøyaktig, nitid tilpasset det skip den skal drive. Hvert punkt på bladets overflate er matematisk bestemt.

Når en propell skal bygges settes respektive skips hydrodynamiske data inn i propelldatabanken (formelsamlingen), og du får ut den riktige propellen. Dette har SMM programvare og datamaskiner som klarer. I tillegg bestemmes massedistribusjonen i hvert blad.

Handelsflåter verden over bruker årlig omkring 160 millioner tonn drivstoff (bunkersolje). SMM har beregnet at om alle gikk over til Kappelpropell ville det årlige forbruket synke med 6,4 millioner tonn, eller fire prosent.