SMÅ MARGINER: Markedssjef Hilde P. Aarseth Krøgenes i Kongsberg Norcontrol IT forteller om gode resultater for fjoråret. ¿ Men prisene er presset, og vi skulle ønske oss større marginer, sier hun. (Bilde: Finn Halvorsen)
(Bilde: Finn Halvorsen)
(Bilde: Finn Halvorsen)
EKSPORT: Kongsberg Norcontrol ITs systemer finnes i havner verden over, som her i havnen i Cheju i Sør-Korea. (Bilde: Kongsberg Norcontrol IT)

Programmerer havnesikkerhet

  • nettarkiv

Navnet Norcontrol har lange tradisjoner innen skipstrafikken. De første maritime antikollisjonssystemene kom på markedet allerede på slutten av 60-tallet, og i 1979 ble det første havneovervåkingssystemet levert. I dag er bedriften et heleid datterselskap i Kongsberg-gruppen med ca 50 ansatte i Horten, ca 20 i Singapore, fire i England, samt en egen utviklingsbedrift med syv ansatte i Durban i Sør-Afrika.

I tillegg har bedriften eierskap i det norske radarteknologiselskapet Applied Radar Physics (ARP) og i et programvareutviklingsselskap i India.





Ventet oppsving

Selskapet kan vise til en imponerende referanseliste med Maritime Coastguard Agency i England og Singapore havn på topp. Produktenes hovedoppgave har tradisjonelt vært å sikre skip mot kollisjoner og sørge for bedre effektivitet og trafikkavvikling i travle havner.

Etter terroranslagene mot World Trade Center i New York fikk havnesikkerhet et nytt innhold. Det ble utarbeidet internasjonale retningslinjer for å sikre havner og skip mot terrorangrep, the International Ship and Port Facility Security Code (ISPSC).

– Vi forventer at dette vil gi enda større muligheter til å utvide vårt produktspekter og høyne omsetningen, sier markedssjef Hilde P. Aarseth Krøgenes. Selskapet har nå utviklet en ny generasjon overvåkingssystem, med maritim sikkerhet for øye, som går under navnet C-Scope. – Men så langt har det imidlertid vist seg at mange havnemyndigheter konsentrerer seg mest om å sikre havnene fra landsiden i form av gjerder og fysiske hindringer, en holdning vi ser på som litt av et paradoks, sier Aarseth Krøgenes.

C-Scope inkluderer også en modul for en ny radarløsning basert på Frequency Diversity, utviklet av ARP. Denne teknologien inngår blant annet i en større kontrakt som omfatter åtte havner i Saudi Arabia.





Kystovervåking

Havnemarkedet er fortsatt det viktigste for Kongsberg Norcontrol IT, men kystovervåking med tilhørende AIS-nettverk blir viktigere og viktigere.

AIS står for Automatic Identification System. Det er et informasjonssystem hvor VHF-radio og GPS-teknologi brukes til å utveksle informasjon mellom skip og mellom skip og land.

Det kan være statiske data som skipets navn og identitetsnummer, størrelse og type skip, eller det kan være dynamiske data som identitet, posisjon, kurs, fart, dimensjoner og bestemmelsessted. Og ikke minst, informasjon om eventuell farlig last.

Landbaserte AIS-basestasjoner kan sende meldinger til skip innenfor et gitt område på en sikker og effektiv måte. Om bord i skipene presenteres AIS-data ved hjelp av elektroniske informasjonssystemer som blant annet inneholder elektroniske kart.





Kjøpte ekspertise

Kongsberg Norcontrol IT utvikler programvare for AIS-systemene, men et annet selskap i Kongsberg-gruppen, nemlig Seatex, leverer maskinvare, både transpondere for bruk om bord og utstyr for infrastrukturen på land.

- For å komme raskt på markedet for AIS løsninger besluttet vi å kjøpe kompetanse. Den fant vi i det omtalte selskapet i Durban, sier Aarseth Krøgenes.