MOTOR

Problemer med Q400 allerede i 2004

Mona Strande
28. nov. 2007 - 16:58

Høstens utallige problemer med Dash 8 Q400-fly er ikke de første. Nå er det imidlertid landingshjulene som skaper hodebry for SAS og Widerøe, mens det for drøyt tre år siden var bladbrudd i motoren som medførte problemer.

Retur til Torp

19. mai 2004 var et Dash 8 Q400-fly fra Widerøe på vei fra Sandefjord til Bergen. Da flyet hadde steget til 13.500 fot hørtes et smell, og en rekke indikasjoner viste at venstre motor var i ferd med å stoppe. Kort tid senere ble brannvarslingen aktivert, noe som førte til at besetningen stengte ned venstre motor og returnerte til Torp (Sandefjord) på en motor.

Ifølge Havarikommisjonens ( SHT) rapport, som ble offentliggjort i dag, oppsto motorsvikten som følge av et utmattingsbrudd i ett av bladene i rotoren i lavtrykkskompressorens første trinn.

Brann etter oljelekkasje

Bladbruddet medførte vibrasjoner, som igjen medførte store innvendige skader i motoren - og en oljelekkasje i "fuel heater".

Oljen fra denne strømmet bakover og ble antent av de varme eksosgassene bak i motoren. Brannen påførte motoren store skader og gjorde at brannvarslingen fortsatte å varsle brann selv etter at motoren var nedkjølt.

Produsenten kjente feilen

Motoren, en Pratt & Whitney Canada PW150A, var relativt ny, og det fantes derfor lite driftserfaring for denne motortypen. Produsenten var imidlertid kjent med problemer fremst på de aktuelle bladene, og en ny versjon av lavtrykkskompressorens første trinn var under utvikling da hendelsen skjedde.

Hendelsen med Widerøe var imidlertid forårsaket av sprekker lenger bak langs bladrotoren, ifølge rapporten fra Havarikommisjonen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Samme sak for SAS

9. juli 2004 opplevde SAS Commuter et tilsvarende bladbrudd på samme fly- og motortype. Q-400-flyet var på vei fra Zürich til Stockholm da besetningen hørte et smell og merket at flyet dreide til høyre.

De så at høyre motor ble nedstengt automatisk, og kort tid etter kom brannvarslingen på for høyre motor. Varslingen opphørte etter kort tid, men besetningen sendte likevel nødmelding og landet i Hamburg.

Det viste seg at høyre motor hadde brudd i et kompressorblad i første trinns kompressor, akkurat som på Widerøe-flyet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.