FLASKEHALS: Testområdet hos Rolls-Royce var en flaskehals. Etter at denne delen er utvidet mener direktør Oddbjørn Eliassen at problemet er løst. (Bilde: Rolls-Royce)
Azipod azimut dieselelektrisk framdriftssystem til skip LNG-skip tanker gasstanker illustrasjon
VERDIER PÅ SPILL: Hver gang et forsyningsfartøy nærmer seg en produksjonsinnretning til havs, settes stor lit til at skipets manøvreringsevne er under kontroll. Den norskutviklede CyberSea Simulator kan bedre manøvreringen og sikkerheten for verdiene og mannskapene både på skip og plattformer. Her Snorre TLP. (Bilde: Statoil)

Problemer for skipsverftene

  • produksjon

Ettersom ordrene strømmer på innen leverandørindustrien, øker risikoen for forsinkelser.

Underleverandører av tyngre mekanisk utstyr sliter med å holde tidsfristene.

– Vi arbeider hardt med å klare leveringstidene, nå øyner vi lyset i enden av tunellen, sier Oddbjørn Eliassen i Rolls-Royce.

Dobbel-boom

Både skips- og offshoreverft går så remmer og tøy kan holde.

– Det er svært sjelden vi har boom i bygging av både vanlige handelskip og spesialfartøyer for offshoreindustrien samtidig, sier direktør Oddbjørn Eliassen i Rolls-Royce til TU.

Presset er enormt leverandørindustrien.

– Det gjelder ikke bare oss, men hele bransjen har kapasitetsproblemer, forteller Eliassen. Han sitter med ansvar for all virksomhet rettet mot det kommerielle markedet på marinesiden.



Motorerleveranser er kritisk

Det er særlig verftene som har merket at utstyrleverandørene sliter med å holde tidsfristene. De har sine leveringsprogrammer som må overholdes, og blir et skip forsinket, taper rederne inntekter.

– Vi har merket at det har vært store leveringsproblemer med motorer. Dette er kritiske installasjoner for oss, forteller Arne Steen ved Brevik Construction.

Brevik Construction er en del av Aker Yards. De bygger sine skrog i Romania, og gjør installasjonsarbeidet i Norge. Hovedproduktet er forsynings– og ankerhåndteringskip. Denne typen fartøyer bygges normalt med to eller fire motorer for fremdrift.



Komponentleverandørerene sliter

De aller fleste skipsverft, enten i Norge eller utlandet, har ordrebøkene fulle ut 2007, og med stramme leveringprogrammer.

– Det er mangelen på nøkkelkomponenter som gjør at det er vanskelig å levere nok. Produsentene av store gearkomponenter og smidde veivakslinger klarer ikke å holde tritt med etterspørselen. Det er mangel på kapasitet og på de rette materialkvalitetene, forteller Eliassen.

Han forteller at Rolls-Royce har arbeidet knallhardt det siste året med å få bukt med problemene. De ansatte har arbeidet 24 timer om dagen syv dager i uka for å holde leveringstidene.

– Hos oss var det testavdelingen som hadde for lav kapasitet. Etter å ha utvidet denne, har vi fått fjernet den flaskehalsen.



Tar tid å rette opp

Det er ikke gjort i en fei å få bukt med flaskehalsene hos komponentleverandørene. Å investere i en ny produksjonslinje for gearhjul, er både kostbart og tidkrevende. Leveringstiden på maskinerings og freseutstyret er rundt tre år.

– Vi har i i stedet lagt inn bestillinger for hele år og neste år, og håper at det skal sikre oss at vi får komponentene i tide. Vi har aldri før opplevd en slik situasjon, men regner med at de viktigste flaskehalsene er fjernet, sier Eliassen.

Når det gjelder propulsjonsutstyr har utstyrsleverandørene klart å holde tidsfristene.



Moderat prisøkning

Prisene har økt for motorer og utstyr. Den skyldes i all hovedsak økte stålpriser. For mange av leveransene utgjør stål mellom 10 og 30 prosent av kostnadene. – Kundene har akseptert prisøkninger på grunn av stålprisene.

– Vi skal holde en konkurransedyktig pris. Vi har valgt å ikke utnytte presset i markedet ved å ta dette ut i økte priser utover kostnadsøkningene grunnet materialkostnadene. Vi skal ha et liv i fremtiden også, understreker Eliassen.