FORSKJELLER: Hybridbiler, som Toyota Prius, er populære i USA. I Europa er det imidlertid bare solgt i underkant av 9.000 biler så langt i år. (Bilde: Toyota)

Prius vinner USA

Det er i årets fem første måneder solgt nesten 65.000 Prius-biler verden over.

Dette er litt under nivået i rekordåret 2005, da det totalt ble solgt 175.000 Priuser. Nord-Amerika er det suverent største markedet for hybridbilen.

Fortsatt diesel

I Europa er Prius fortsatt lite kjent og ettertraktet. Det er solgt under 9.000 eksemplarer av modellen i vår verdensdel hittil i år. Det er mer enn i fjor, men fortsatt henger Europa etter når det gjelder bruk av hybridteknologi.

Noe av forklaringen er at europeerne har omfavnet den nye dieselteknikken, med common rail og partikkelfilter. Hver fjerde personbil som selges i Europa er nå en slik.

Det er altså i USA at hybridsalget skjer. Der er Prius og Hybrid Synergi Drive blitt meget populære.

Japan nummer to

Det pussige er at amerikanerne ser ut til å ta utviklingen i ett jafs: Fra digre bensintørste flak til mellomstore, nette japanere. Følsomheten for bensinprisen er enorm "over there".

Japan er nest største marked, med 14.507 solgte biler, foran Europa - hvor altså under 9.000 Prius-hybrider er å se på veiene.

Siden lanseringen i 1997 har over en halv million bileiere skaffet seg en Prius på verdensbasis. Dette er medregnet salget av Lexus-varianter.