K(L)ART: Tjenesten Se Eiendom har gjort eiendomsdata mer tilgjengelig og dempet konfliktnivået i grensetvister.

Prisvinner stopper nabokrangel

  • IT

Se Eiendom i regi av Statens kartverk er tildelt Fyrlyktprisen 2011 av Statens Dataforum under Norsk konferanse for ikt i offentlig sektor (Nokios) i Trondheim onsdag kveld.

Dette er en brukertjeneste som publiserer informasjon om eiendommer, eiendomsgrenser, adresser og bygninger fra flere underliggende elektroniske tjenester.





Forbilde

Prisen deles ut til en offentlig virksomhet som har utmerket seg positivt innenfor it-området, som kan tjene som et forbilde for andre og som derfor fortjener tittelen ”Årets it-fyrlykt i offentlig sektor”.

Begrunnelsen for tildelingen er at ”Se eiendom” har stor nytte for publikum og næringsdrivende, som kan sjekke status på eiendommen ved blant annet kjøp og salg.

Offentlige virksomheter kan benytte tjenesten til eksempelvis å verifisere egne data mot det offisielle eiendomsregisteret - på fagspråket kalt "sentral matrikkel".





Nabokrangel

I dag gjøres mellom fire og seks millioner søk i matrikkelen hver dag.

Juryen mener dette viser at tjenesten har gjort eiendomsdata langt mer tilgjengelig.

- Denne tilgjengeligheten vil heve kvaliteten på matrikkelen, styrke rettssikkerheten for den enkelte av oss og bidra til reduksjon i grensetvister i fremtiden, heter det i pressemeldingen om årets Fyrlyktpris.

De første tegn til mer fri tilgang på kartinformasjon kom for snaut to år siden.





Andreplassen

"EFFEKT-programmet" ved Utlendingsdirektoratet (UDI) og "Digitalt førstevalg" i Bergen kommune var også nominerte som digitale nyvinninger.

De delte andreplassen.

EFFEKT-programmet er et samarbeidsprosjekt mellom fem etater i utlendingsforvaltningen:

  • UDI
  • Politiet
  • Utenrikstjenesten
  • Utlendingsnemda
  • Integrerings- og mangfoldsdirektoratet




Bedre flyt

Dette har bidratt til en bedre elektronisk saksflyt i Utlendingforvaltningen gjennom eSak, et felles elektronisk arkiv som binder de ulike etatene i utlendingsforvaltningen sammen i et felles arkiv.

Et konkret resultat er ”Søknad på nett”, som kan registrere de fleste søknader om visum, oppholdstillatelse og statsborgerskap på internett.





Ekte gjenbruk

Flere av løsningene utviklet i EFFEKT-programmet er blitt gjenbrukt av andre lands utlendingsforvaltning.

Danmark og Hellas har laget løsninger bygget på det som er utviklet i programmet.





Kanal nummer én

Bergen kommune har jobbet lenge med sin lokale variant av "Digitalt førstevalg".

Målet er å tilby innbyggere og næringsliv fullverdige elektroniske tjenester i samhandling med kommunen.

Det vil si at elektroniske tjenester er kanal nummer én fremfor papirskjemaer og ekspedisjon over disk. Og at man kjører hele saksprosessen digitalt og helst automatisert - og ikke bare printer ut en søknad som er sendt over internett.





Hele veien

- Kommunen har gjort et strategisk valg ved å benytte tilgjengelige nasjonale felleskomponenter sammen med sin egen it-arkitektur til å gjenbruke prosesser og metodikk. Bergen kommune er nå fullverdig integrert med MinID og Id-porten, Norge.no og Altinn. Flere titalls elektroniske skjema tilbys nå gjennom sikker pålogging og er integrert med sak-arkivsystemet, heter det i begrunnelsen for at Bergen nesten nådde opp i kampen om Fyrlyktprisen 2011.