Festningstunnelen trenger rehabilitering etter 18 år med intens trafikk. Det er foreløpig uklart om de høye anbudene på elektroteknisk arbeid vil få noen konsekvenser for framdriften. (Foto: Anders Haakonsen)

Prissjokkenes tid er ikke over

Bare to elektroentreprenører ga anbud. Lavest ligger Bravida med 67,98 millioner kroner. Selv om det høyt over Vegvesenets overslag, er det langt under konkurrenten Otera som forlanger 87,24 millioner for jobben.

Oppdraget inngår i rehabiliteringen av Festningstunnelen. Den som får kontrakten skal skifte ut lysarmaturer, kabler, trekkerør, hovedfordelinger, underfordelinger og UPS.

Anbudene ble åpnet 28. mars. Hvilke konsekvenser de høye prisene får er foreløpig uklart. Det er ikke sikkert de får noen konsekvenser i det hele tatt. Dette er bare et av mange oppdrag som inngår i prosjektet. Seks kontrakter er allerede underskrevet eller klare til å bli det. Tre av dem gjelder bare Festningstunnelen, de tre andre gjelder også Bjørvikatunnelen. Alle de seks kontraktsummene ligger omtrent på det nivået Vegvesenet hadde regnet med.