Sabetjohk bru vil bli lagt merke til hvis den blir bygd som planlat, men det høye anbudet kan stoppe planene. (Bilde: Ill.: Rintala Eggertsson Arkitekter)
Brua sett fra tre vinkler. Øverst rett ovenfra, i midten fra siden og nederst på skrå ovenfra. (Bilde: Ill.: Rintala Eggertsson Arkitekter)

Prissjokk av de sjeldne i Kåfjord

T Johansen Drift fra Alta ga anbudet, som var på 29,7 millioner kroner. - Vi visste at overslaget var for lavt, så vi var forberedt på at det ikke ville holde, men vi hadde aldri forestilt oss en slik sum, sier prosjektleder Pål Lyngstad i Kåfjord kommune.

I følge nettsiden til kommunen skal brua være fyrtårnet i en satsing på vandrerturisme. Utformingen av brua bærer tydelig preg av at byggherren har hatt spesielle ambisjoner. Det er en en original og dristig hengebru uten tårn. Gangbanen bæres av tre kabler som forankres direkte i de stupbratte fjellsidene. To kabler henger over gangbanen, en på hver side. Den tredje skal gå midt under. Kablene former et trekantet tversnitt som det blir det festet stålstag til med tre meters mellomrom. Gangbanen blir hengt opp i stagene.

Bredden på gangbanen varierer fra 7 meter ved landkarene til 1,2 meter på midten. Spennvidden blir 48 meter. Den dristige brua er tegnet av Rintala Eggertsson Arkitekter og prosjektert av Dr Techn Kristoffer Apeland.

Forholdene på anleggsstedet bidrar til å presse prisen opp. Det er adkomst med kjøretøyer til østsiden av juvet, til vestsiden kommer man bare med helikopter.

Da brua ble utlyst, var forutsetningen at Troms fylkeskommune og Kommunal- og regionaldepartementet skulle dekke mesteparten av utgiftene. Hvis entreprenørarbeidet alene kommer på nesten 30 millioner, må sannsynligvis flere delta i finansieringen for at brua skal bli realisert.

Foreløpig er det for tidlig å si hva det høye anbudet vil føre til. - Det som er sikkert, er at det skal bli en bru over juvet, men det kan bli en annen bru. Vi skal gå gjennom anbudet nøye og se om det er en riktig konstruksjon, før vi tar noen beslutning, sier Pål Lyngstad.