Prishopp skal hindre oljekatastrofe

  • IT

Kystverkets trafikksentraler sliter med gamle og nedslitte radarstasjoner, samtidig som det er lagt mye penger i nye datasystemer som skal bedre overvåkingen.

Systemene er avhengige av radarbilder, men radarstasjonene har mye driftsstans.

Advarer

Etterslepet i investeringene er på 120 millioner kroner. På Fedje trafikksentral i Hordaland advarer ledelsen om at de leder oljetrafikken i blinde når de store skipene går ut og inn leia ved Mongstad og Sture.

Da Teknisk Ukeblad avdekket forholdene i sommer, kom det sterke reaksjoner fra opposisjonen på Stortinget. På regjeringsnivå ga statssekretær Vidar Ulriksen (Ap) i Fiskeri- og kystdepartementet uttrykk for at det hastet med å ordne opp i form av statlige midler.

Ingen penger

Men i regjeringens budsjettforslag for neste år er det ikke satt av penger. I stedet vurderer Fiskeri- og kystdepartementet om økte gebyrer kan gi inntekter til nytt utstyr, i tillegg til å dekke driftsutgiftene. I departementets budsjettdokument står det:

Roger Eltvik

”I gjennomgangen av Kystverkets gebyrer vil det også bli sett på mulige løsninger for å finansiere utskifting av teknisk utstyr på trafikksentralene.”

– Et forslag vil bli sendt på høring i løpet av våren, og vi skal konkludere i løpet av neste år, sier statssekretær Ulriksen til Teknisk Ukeblad.

Hvor stor økningen i gebyr blir, vet han ikke. En kombinasjonsløsning med økte gebyrer og statlige bevilgninger kan også være en aktuell løsning.

Miljøkollisjon

Økte gebyrer går på tvers av regjeringens miljømål om å få mer av godstransporten på vei over til sjø. I Soria Moria-erklæringen varsles det om en ”samlet vurdering av alle gebyrer og avgifter innen sjøtransporten, slik at denne får like konkurransevilkår med landtransport. Målet er at mer gods skal fraktes sjøveien.”

Teknisk Ukeblad har gjort flere henvendelser til Ulriksen og informasjonsavdelingen i departementet på telefon og e-post med spørsmål om å utdype denne problemstillingen. I løpet av seks dager frem til trykking er det ikke kommet noe svar.

Reagerer på kollisjon

Naturvernforbundet mener statlige penger kan løse gebyrfloken med å bevilge penger til trafikksentralene.

FLAUT: Leder av Naturvernforbundet er oppgitt over at LNG-anlegget på Melkøya har sendt norske CO2-utslipp rett til værs.
FLAUT: Leder av Naturvernforbundet er oppgitt over at LNG-anlegget på Melkøya har sendt norske CO2-utslipp rett til værs. Scanpix

– I kjølvannet av Server-ulykken burde myndighetene ha tatt et større grep i forhold til trafikksentralene, selv om det ikke var en svikt her som var årsak til dette forliset, sier leder Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund.

Han ser to problemer med å øke gebyrene for å skaffe penger til nye radarer.

– Her settes målet om økte inntekter for tryggere skipsfart opp mot målet om å flytte godstransport fra vei til sjø. Og når hele saken flyttes over i Nasjonal transportplan, blir spørsmålet om investeringene forsinket, sier Haltbrekken.