Prisgitt kybernetikk

  • Arbeidsliv

Prisen ble gitt for fremragende innsats og arbeid med å utvikle beregningsmodeller som kan forbedre ABS bremser, industriroboter, styring av skip og mye mer.

Hverdagen er full av uunværlig elektronikk. Små mikroprosessorer styrer og regulerer temperatur, ventiler, fart, styrke og mye mer i nær sagt det meste fra fly til biler, leketøy og industri.

Men har du noen gang tenkt på at mikroprosessoren som kontrollerer ABS bremsene i bilen din er et produkt av matematiske formler ?

Petter Tøndel ved institutt for teknisk kybernetikk ved NTNU vet alt om dette. Odelsgutten fra jordbærbygda fattet tidlig interesse for matematikk og data og overlot jordbærgården til en yngre bror. De siste åra har han brukt mye av sin tid på å finne ut hva som må til for at små microcomputere skal utføre nødvendige beregninger enda raskere slik at elektroniske produkter kan bli enda bedre.

På NTNU`s festmøte før sommeren, ble Tøndel tildelt Essos forskerpris på 25 000 kroner for sin innsats for anvendt forskning på doktorgradsnivå. Tøndel har samarbeidet med Professor Tor Arne Johansen ved NTNU og Professor Alberto Bemporad i Siena i Italia.

Den sindige forskeren fra Lensvika i Sør-trøndelag forteller at de nye matematiske metodene har et betydelig potensial innenfor mange typer industri som utvikler sikkerhetskristiske systemer.

Avansert

Løsningen på problemer som tidligere krevde kompliserte beregninger av kraftige datamaskiner, kan nå beregnes som en enkel funksjon. Ett eksempel er ABS ¿bremser på biler. For å beregne hvor mye bilen skal bremse på et hjul, må man ta hensyn til tilstander ved bilen som hastighet, friksjon mot bakken, sidelengs bevegelse etc.

- Ved hjelp av de nye metodene kan vi beregne en funksjon av disse tilstandene som til enhver tid gir ut hvert hjuls bremsekraft. Metodene kan dermed forbedre eksisterende ABS-bremser. Den nye måten å beregne på er raskere og mindre plasskrevende, og lett å implementere i små, billige mikroprosessorer, forteller Tøndel, som får det hele til å høres fryktelig enkelt ut.

Et blikk i doktorgradsavhandlingen tilsier derimot at dette ikke er lesestoff for folk flest. Tilstander uttrykt ved hjelp av matematiske formler og diagrammer med grå skravur, får det hele til å virke særdeles avansert og kanskje en smule kjedelig?

-Nei, dette er da ikke kjedelig, men utrolig spennende når en ser på alle mulighetene som ligger i å forbedre reguleringssystemer, bedyrer Tøndel.

Treg industri

Metodene er så langt testet ut i bilindustrien og i styring av skip. Kybernetikkforskerne ved NTNU har blant annet testet beregningsmetodene på flere modellskip i tanken til MARINTEK.

Men oppdrag fra industrien glimrer ved sitt fravær.

- Vi jobber for øyeblikket ikke spesifikt opp mot noen industriaktører, men vi må huske på at akademia oftest ligger langt foran - kanskje 10 år foran industrien. Industrien søker alltid det som er kjent, trygt og gjennomtestet, forklarer Tøndel.