GRØNN LANDING: SCAT-1 er allerede installert ved blant annet Brønnøysund flyplass. Det gir mer miljøvennlig landing. (Bilde: Simen Håkonsen)
KORTBANE: SCAT-1 er allerede installert ved blant annet Brønnøysund flyplass. (Bilde: Park Air)

Pris til norsk navigasjonssystem

  • IT

Systemet, som er utviklet etter avtale med Avinor, vil bidra til sikrere, mer miljøvennlige og effektive landinger på hele kortbanenettet i Norge.

Høsten 2007 ble systemet rullet ut på Brønnøysund, og ytterligere 10 flyplasser vil få systemet på plass i løpet av de neste 12 månedene.

Dekker alle flyplasser

Hammerfest er først ut av disse, hvor systemet vil være rullet ut i løpet av første halvår 2008.

I 2010 skal systemet til en samlet sum av 150 millioner kroner være rullet ut på hele kortbanenettet.





GPS-basert

SCAT-1, som baserer seg på GPS-teknologi, gir en sikrere og kontinuerlig glidebane ved nedstigning, enn hva flyet oppnår ved å bruke den mer tid- og drivstoffkrevende trappetrinnsprosdyren.

Det er dette som i dag er vanlig prosedyre ved de små lufthavnene i Norge.

Terrengutfordring

-Ved mange av de mindre lufthavnene i Norge er terrenget av en slik karakter at vi ikke kan bruke de navigasjonssystemene du finner ved større lufthavner, opplyser Steinar Hamar, som har jobbet sammen med den norske leverandøren Park Air System om å utvikle SCAT-1. Avinor har også vært med å delfinansiere utviklingen av bakkestasjonene.