Noen skal fortere fram enn andre uder vinter-OL i Torino. Q-free skal sørge for at OL-bussene blir prioritert. Hvert kjøretøy er utstyrt med en sender/mottagerenheten (transponder) samt et smartkort. Dermed kan for eksempel bussen passere bomstasjonene uten å senke farten.
Vinter-OL i Torino fra 10.-26. februar.
Q-free Torino Solemsli (Bilde: Q-free)
(Bilde: Sitaf)
(Bilde: Sitaf)

Prioriterer trafikk i Torino

  • ikt

Q-free har levert både teknologi og produkter, og installasjonene har pågått i hele januar for å få systemet ferdig til å tas i bruk på veier, parkeringsplasser og i kollektivtrafikken i Torino før ilden tennes.



Ekstra funksjonalitet

Den tekniske løsningen er utvidet i forhold til det norske systemet ved at sender/mottagerenheten (transponder) om bord i kjøretøyet er supplert med et smartkort.

På denne måten kan bilen passere forbi bomstasjonene uten å senke farten, mens smartkortet også kan brukes alene for senere å gi rask og fleksibel adgang til kollektivtransport og parkeringsplasser i Torino.

Det nye betalingssystemet SI-PASS basert på Q-frees teknologi ble introdusert i desember, i forbindelse med at det italienske motorveiselskapet Sitaf åpnet et fjerde kjørefelt på motorveien A32.

Anlegget med den nye traséen har kostet nærmere 1 milliard kroner. Den ligger midt i OL-området og er et viktig ledd i løsningen av infrastrukturoppgavene.

Bomstasjonene på den nye motorveien mellom Torino og Bardonecchia er utstyrt med egne porter der biler med SI-PASS kan passere uten å stoppe.



Utstillingsvindu

- Leveransene har i første omgang en verdi på ca. 10 millioner kroner, opplyser markedsdirektør Oddvar Solemsli. - Prosjektet er viktig som utstillingsvindu.

Kombinasjonen av transpondere og smartkort gir nye bruksmuligheter og derfor nye markeder for norsk teknologi.

Anvendelsesmulighetene er tilpasset utfordringene ved infrastruktur som mange europeiske storbyer strever med. Italia har lange bompengetradisjoner på motorveiene og en velutviklet, egen leverandørindustri.