PRIS: Andreas Norberg, Daniel Nordås og Henrik Paulsen fikk prisen utdelt på SNAMEs årsmøte i Seattle. (Bilde: NTNU/SNAME)
VARME PÅ VEI: Dyttebåt og lekter måler til sammen 158 meter. Lekteren har baugpropell for å hjelpe til med manøvrering. Studentene mener tre lektere løser oppgaven. (Bilde: NTNU)
DYTTER'N: Den lille tassen er 30 meter lang og snaut 11 meter bred. LNG-motor gir miljøvennlig framdrift. (Bilde: NTNU)
LEKTER: 138,6 meter lang og 19,8 meter bred med plass til 9200 m3 varmtvann i fire tanker. (Bilde: NTNU)

Prestisjepris til studenter

  • Industri

Konkurransen:

Dr. James A. Lisnyk Student Ship Design Competition. Konkurransen arrangeres i felleskap av to velkjente institusjoner i USA, "The American Society of Naval Architects", og "The Society of Naval Architectures and Marine Engineers".

Fire NTNU-studenter vant førsteprisen i Dr. James A. Lisnyk Student Ship Design Competition i år. Dermed har studenter fra NTNU vunnet prisen seks ganger.

Også i fjor og året før der ble det førsteplass til NTNU. I fjor hadde fem studenter utviklet en skipstype for frakt av CO2. I 2008 vant WindFlip, skip for å reise vindturbiner. Årets konsept har også miljøet i fokus.

I år vant et lag bestående avv Andreas Norberg, Daniel Nordås, Henrik Paulsen og Magnus Lande med et konsept for en lekter og taubåt/dyttebåt. Konseptet er kalt: STORED THERMAL ENERGY TRANSPORT.

Frakter varme

Lekteren er utstyrt med fire isolerte tanker for frakt av spillvarme. Om sommeren, når behovet for spillvarme er mindre, kan tankene tas ut og lekteren benyttes til å frakte biomasse eller pellets.

Studentene har jobbet med en konkret problemstilling: Frakt av overskuddsvarme fra Essos raffineri på Slagentangen ved Horten og inn til Sjursøya i Oslo og Hafslunds nett for fjernvarme.

Sparer miljøet

Studentene vil omgjøre de ca. 800 GWh varme raffineriet nå bare slipper rett ut i atmosfæren til varmt vann. De har regnet ut at dette kan spare brenning av petroleumsprodukter som ellers ville sluppet ut 300.000 tonn CO2 årlig.

Studentene ser for seg at det bygges tre lektere og en taubåt. De har designet begge fartøystypene fra bunnen av. Taubåten/dyttebåten skal gå på LNG av miljøhensyn.

Ideen er at vann varmes opp til 150 grader, dyttes 39 nautiske mil til Oslo og overføres fjernvarmenettet. Returvannet er fortsatt temmelig varmt, og varmes derfor temmelig raskt opp til 150 grader igjen.

Billig bygging

Lekterne skal være 138,6 metere lange og 19,8 meter brede. Lastekapasitet blir 9200 kubikkmeter. Av manøvreringshensyn er lekterne utstyrt med en 1000 kW baugthruster.

Byggekostnad stipuleres til 17,2 millioner dollar ( ca. 100 millioner kroner).

Taudyttebåten er tegnet 30,6 meter lang og 10,8 meter bred. Hastighet 12,5 knop. Framdrift besørges av to dual fuel motorer på 2700 kW hver.

De fire studentene regner med at taudyttebåten vil koste 5,9 millioner dollar å bygge (ca. 35,5 millioner kroner).

Total lengde på ekvipasjen blir 158,2 meter.

Professor Stian Erichsen har vært veileder.

Les også: Vant skipsdesignpris i USA