BREVFABRIKKEN: Det er ikke få meter rullebånd og spiraler norske brev nå skal suse gjennom på veien til budet. (Bilde: Joachim Seehusen)

Posten på verdenstoppen

  • Bygg

Postterminalen i tall

  • Bebygget areal 76 000 m 2
  • Produksjonshallen: 35 000 m 2
  • 60 prosent av Norges 1.1 milliarder adresserte brev passerer denne terminalen.
  • Pris: 2.5 milliarder kroner, to milliarder til tomte og byggekostnader og 500 millioner til maskiner og utstyr.
  • Varme og kjøling leveres fra varmepumper og 90 brønner, 200 meter dype
  • Terminalen blir arbeidsplass for 2 300 personer fra 75 nasjoner.

Konsernsjef Dag Mejdell i Posten er ikke i tvil om at investeringen likevel var nødvendig, og at den blir lønnsom.

– Det blir en av verdens mest moderne postterminaler og den representerer en solid industrialisering av Posten. Nå blir posten knapt berørt av mennesker før budene får dem ferdig sortert for sin rute, sier en strålende fornøyd Mejdell dagen før Kongen skal komme å åpne anlegget.

– Vi sparer 500 millioner kroner hvert år med dette anlegget, det vil hjelpe oss å få ned leveransetiden og den økte effektiviteten vil også bidra til å dempe reduksjonen i antall brev som blir sendt, sier Mejdell.

Største industrianlegg

Mejdell sier dette anlegget er det største industrianlegget bygget i Norge noensinne. Hele hallen er bygget som et åpent rom.

Mejdell sier dette anlegget er det største industrianlegget bygget i Norge noensinne. Hele hallen er bygget som et åpent rom. DIGERT: Hallen fyller like mye plass som fem fotballbaner og skal huse 2300 ansatte. Her nytter det ikke rope til en i den andre enden.

Det gir fleksibilitet og muligheter til å endre bruksmønster og maskiner uten at det er behov for kostbare ombygginger.

Det nye anlegget erstatter 14 forskjellige lokaliteter Posten i dag bruker i Oslo-området.

– Det fører til redusert interntransport og dermed redusert tidsbruk, sier Mejdell.

Kravet som ligger i konsesjonen Posten har som eneleverandør av brev opp til 50 gram er at 85 prosent av dem skal være levert dagen etter de ble postet.

I fjor klarte Posten 88,5 prosent, med det nye anlegget skal tallet bedres ytterligere.

Ingen upløyd mark

Til tross for at det skal være verdens mest moderne postsorteringsanlegg frykter ikke Mejdell at uprøvd teknologi skal skape vanskeligheter.

– Ja, vi har mye nytt, men det er ingen kvantesprang som er gjort her. Det er mye kjent utstyr som er modernisert og hele logistikkjeden er modernisert. Vi er først i verden med multisorterere, men også de er en videreutvikling av kjente maskiner.

– Ja, vi har mye nytt, men det er ingen kvantesprang som er gjort her. Det er mye kjent utstyr som er modernisert og hele logistikkjeden er modernisert. Vi er først i verden med multisorterere, men også de er en videreutvikling av kjente maskiner.STØYSVAKE: Alt maskineriet til tross, Postens ledelse hevder det nye anlegget blir meget støysvakt.

Nedgang

I fjor mottok nordmenn 1.1 milliarder adresserte brev og omtrent like mange uadresserte. Det er 25 prosent færre brev enn for ti år siden og Mejdell venter at nedgangen skal fortsette.

– Ja, nedgangen blir nok mellom to og fem prosent hvert år i hvert fall de neste ti årene. Men netthandelen vokser og dette anlegget kan ta småpakker opp til 2 kg. Det kompenserer likevel ikke for hele bortfallet av brev. Men anlegget er dimensjonert ut fra forventet nedgang, sier Mejedell.

Varmepumper

Det er et miljøriktig bygg Posten nå tar i bruk.

Varmen om vinteren og kjøling om sommeren blir levert av store varmepumper som henter grunnvann fra 90 brønner, hver 200 meter dype.

Dette skal redusere energibehovet med 57 prosent CO 2-utslippene med 97 prosent. Spisslast dekkes inn med biovarme.