Telenor-kunder over hele landet kunne verken ringe eller sende SMS i to timer torsdag kveld. (Bilde: NTB scanpix)

UTFALL I MOBILNETTET

Post- og teletilsynet: – Ser alvorlig på Telenor-feilen

Vil vurdere reaksjoner overfor Telenor.

I forbindelse med at Telenor skulle oppdatere en database torsdag kveld, mistet kunder over hele landet muligheten til å ringe og sende SMS-meldinger fra klokken 19.20 til 21.34.

– Telenor har hatt en feil i forbindelse med planlagt arbeid. Det er dessverre en gjenganger i IKT-verdenen. Vi vil derfor undersøke om man har hatt tilstrekkelige risikovurderinger og om man har hatt tilstrekkelig beredskap for feilsituasjoner, sier Einar Lunde, avdelingsdirektør for tilsynets avdeling for nett til NTB.

Nye prosedyrer

Han sier tilsynet ser svært alvorlig på slike feil, fordi samfunnet stoler på at mobilnettet skal fungere.

– Det er for tidlig å konkludere, men vi vil vurdere å pålegge særskilte tiltak eller nye prosedyrer, slik vi har gjort ved flere anledninger tidligere, sier Lunde.

Tre millioner

Telenor visste fredag morgen ikke hva som gikk galt da databasen skulle oppdateres, skriver VG.

Ifølge avisen ble hele tre millioner mobilkunder rammet av feilen.

– Vi vil nå analysere hendelsen og iverksette nødvendige tiltak for å unngå at lignende feilsituasjoner rammer våre kunder, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge i en pressemelding.

Les også:

Denne mobiloperatøren klarer å skvise flest kroner ut av hver kunde

Telenor har spesialdesignet en smarttelefon til 385 kroner

Telenor truer med å legge ned basestasjoner