Snøskredene får god fart nedover de bratte og glatte fjellsidene under toppen Solbjørn. I løpet av vinteren skal den utsatte strekningen på E 10 langs fjellet erstattes med Fjøsdalen tunnel. (Bilde: Statens vegvesen)

Portal forsinker Fjøsdalen tunnel

Vegvesenet planla å støpe søndre portal i fjor høst, men under arbeidet med forskjæringen oppsto det flere steinsprang. Disse førte til at støpingen av portalen ikke kom i gang før i mai i år. Arbeidet ble dessuten mer omfattende en planlagt. I følge de opprinnelige planene skulle portalen være 22 meter lang, men etter problemene med forskjæringen er den forlenget til 53 meter.

Fjøsdalen tunnel ligger på E 10 på Moskenesøya i Flakstad kommune. Den skal beskytte trafikantene mot snøskred fra de glatte og bratte fjellsidene under fjelltoppen Solbjørn.

Tunnelen som har T 8,5-profil, har en lengde på 1 595 meter pluss portaler. Nordre portal er 25 meter lang. Anleggsarbeidet er utført av Leonhard Nilsen & Sønner. De totale omkostningene for prosjektet kommer på rundt 120 millioner 2007-kroner, som finansieres med statlige rassikringsmidler.

For framtida skal nåværende E 10 utenom tunnelen brukes som gang/sykkelveg i sommerhalvåret. Vegen anses som trygg når det ikke er snø på Solbjørn.