FORENKLER:Adm. direktør i DIPS Tor Arne Viksjø vil forbedre kommunikasjonen mellom sykehus og pasient (Bilde: Odd Richard Valmot)

Portal for pasienter

De aller fleste mennesker blir før eller senere pasienter ved et sykehus. Da trenger de å kommunisere med sykehuset på en så effektiv måte som mulig.

Bodøselskapet DIPS , som er den største leverandøren av elektroniske pasientjournaler på det norske markedet, tror dette kan bli et nytt stort marked for effektivisering.

Lett som bank

Ikke ulikt det som har skjedd med innføringen av nettbank. I samarbeid med Well Diagnostics i Tromsø utvikler de en pasientportal hvor pasienter kan få tilgang til sin egen journal.

– Selv om dette høres litt ukonvensjonelt ut, er vi sikre på at dette vil bidra til å gjøre folk til bedre pasienter og det er en fordel både for dem selv og det kliniske personalet på sykehuset. Dette vil også sikre større konfidensialitet fordi pasientene lese innsynsloggen til journalen og få vite hvem som har sett i den, sier adm. direktør i DIPS Tor Arne Viksjø.

Sikkert som banken

Ifølge DIPS kan Portalen brukes som en sikker kommunikasjonskanal mellom pasienten og sykehuset og formidle skjema, innkallinger, røntgen og laboratoriesvar og andre meldinger etter at de er kommet hjem.

– Sikkerheten gjør at pasientene kan ha en dialog med behandlende lege, men de kan også kommunisere med sykehuset før innleggelse. Alt dette gjør at begge parter, både sykehuset og pasientene, vil forbedre effektiviteten og kvaliteten på behandlingen, sier Viksjø.

Testet i Tromsø

Den nye pasientportalen er først og fremst et tilbud til pasientene de skal benytte hjemmefra.

Deler av løsningen er allerede tatt i bruk ved Universitetssykehuset i Tromsø ved at pasienter kan sende inn digitale bilder av huden og få en uttalelse fra legen.

DIPS regner med at portalløsningen er ferdig til salg i løpet av inneværende år.