Pollfjelltunnelen er smal og farlig. Nå skal de farligste 600 metrene sikres og utvides. Anbudsfristen er 19. januar. (Bilde: Statens vegvesen)

Pollfjelltunnelen blir sikret

Ingen ble truffet av blokken, og tunnelen var bare stengt i noen timer. Men hendelsen overbeviste politikerne om at utbedring var nødvendig. Et par uker senere sluttet fylkestinget seg til fylkesrådets vedtak og ga grønt lys for utbedringen.

Pollfjelltunnelen ble åpnet i 1983. Den ligger i Lyngen kommune og inngår i fylkesveg 868 som følger vestsiden av Lyngenfjorden. Tunnelen er som fjorden - lang og smal. Lengden er 3 230 meter, profilet er bare T 5,5. Møteplasser gjør det mulig å avvikle trafikken, men det er en upraktisk løsning.

Trafikken på fylkesveg 868 er ikke den største, men vegen brukes som omkjøringsveg når E 6 på østsiden av Lyngenfjorden er stengt av ras. Da er en 5,5 meter bred tunnel lite hensiktsmessig.

Kostnadsrammen for den vedtatte utbedringen er 56 millioner kroner. Det er langt fra tilstrekkelig til å utbedre hele tunnelen. Arbeidet vil derfor bli konsentrert om den farligste strekningen. Fra påhugget i sør og 600 meter innover skal tunnelen utvides og totalrenoveres. Her skal alt PE-skum fjernes og profilet utvides til T 8,5.

Foruten utvidelse av profilet omfatter oppdraget permanent sikring av fjell, vann- og frost sikring, legging av ny drenering, montering av nytt elektrisk anlegg og oppbygging av ny veg. Det som får kontrakten skal også monteres fire vifter og føre opp et teknisk bygg.

Det er ikke tatt noen avgjørelse om når resten av tunnelen skal utbedres.