HILSEN NAVARSETE: Tidligere samferdselsminister Liv Signe Navarsete pøste ut over en milliard kroner på Dalsfjordbrua i hjemfylket sitt Sogn og Fjordane. Årsdøgntrafikk: 45 biler. (Bilde: FOTOMONTASJE: Vegdirektoratet)

– Politikerne prioriterer egne fylker

  • Bygg

– Hovedproblemet med å bygge veier er og har vært at mange veiprosjekter sprer seg tynt utover landet. Norge har ikke startet med de mest lønnsomme veiprosjektene. Det handler om å hilse hjem for enkelte samferdselsministere og andre stortingspolitikere, sier Øystein Dørum til Teknisk Ukeblad under Norvegkonferansen som nylig ble arrangert i Oslo.





Strengere prioriteringer PRIORITERER FEIL: - Myndighetene må prioritere sterkere å bygge gode veier der det bor flest folk, sier sjeføkonom Øystein Dørum i DnB NOR. Truls Tunmo

Strengere prioriteringer

Han mener at det må prioriteres strengere for å få gjennomført viktige og samfunnsmessige lønnsomme veiutbygginger.

– Veier må først og fremst bygges der folk flest bor. Da gir du brukerne av veiene større utbytte av hver krone som brukes på vei. Det vil bli nødvendig for politikerne å prioritere strengere for å få til dette. I mange år har Norge tatt seg råd til å satse på mindre lønnsomme velferdsprosjekter både når det gjelder veier og annen infrastruktur, sier Dørum.





I mot bompenger

DnB NOR-økonomen mener også at veifinansiering med bompenger er feil.

– Jeg synes bruk av bompenger er en nødløsning for å finansiere veiprosjekter. Bompengeordning kan bare rettferdiggjøres dersom dette er premisset for å få gjennomført et prosjekt. Unntaket er i de store byene. Der egner bompengeinnkreving seg ypperlig for å regulere trafikken, sier Dørum.





Omprioritering

– Hva med bruk av mer oljepenger og importert arbeidskraft for å bygge veier?

– Jo mer importert arbeidskraft, jo mindre inflasjonsdrivende er det. Det er også mulig å bruke noe mer oljepenger til vei, men det handler mest om at man har ressurser nok til å gjennomføre prosjektene. Jeg mener imidlertid at det brukes for mye penger på veier i Norge fordi mindre viktige prosjekter ofte blir prioritert fremfor veistrekninger som er mer viktige å bygge ut. En omprioritering ville ha gitt oss bedre veier der det trengs mest uten å bruke mer penger, sier Dørum.