GRUVER: De plastiske boltene er først og fremst tenkt til flere tusen meter dype gruver, men også i vanlig tunneldrift kan de være en forbedring. (Bilde: NTNU)
LANGE: Boltene til Cahrlie Lie leveres i forskjellige lengder, to til tre meter lange er ikke uvanlig. (Bilde: NTNU)
FJÆRER: Charlie Lis bolter er mer plastiske enn tradisjonelle og tåler langt større deformasjoner uten å gå i brudd. (Bilde: NTNU)

Plastiske bolter vant innovasjonspris

  • Bygg

Bolten er utviklet av professor Charlie Chunlin Li ved institutt for geologi og bergteknikk på NTNU, og den vant åpen klasse i Startstøtte-konkurransen under det NTNU omtaler som "gründernes oscarfest" i Trondheim.

Bolten produseres av selskapet Dynamic Rock Support, som får en halv million i stipend etter seieren.

– Tradisjonelle bolter er laget med tanke på å få dem sterkest mulig. Våre bolter er laget med tanke på å oppnå høyest mulig deformasjon uten av de ryker, sier Li.

Professor Charlie Lie
Som en fjær OPPFINNER: Professor Charlie Li ved NTNU nøyer seg ikke med kun det akademiske, i tillegg finner han opp nyttige forbedringer. NTNU

Som en fjær

En vanlig 20 mm bolt av kamstål tåler to til tre centimeter deformasjon før den ryker, sier Li.

– De nye boltene består av to til tre seksjoner, hver seksjon tåler 12 cm deformasjon. Faktisk tåler boltene en deformasjon på 15 til 20 prosent av boltelengden. De deformerer seg nærmest som en fjær, sier Li

I tillegg skal de ha like stor bærekraft som en tradisjonell bolt, en bolt på 20 mm tåler et trykk på 20 tonn før den ryker. Mens en vanlig 20 mm-bolt av kamstål tåler to til tre centimeter deformasjon før den ryker, tåler boltene til Li opp til ti til 12 centimeter.





I gruver

Boltene er først og fremst utviklet med tanke på bruk i dype gruver der spenningene i fjellet kan være meget store.

– Vi har møtt stor interesse fra gruveindustrien, sier Li. Boltene er allerede solgt til en rekke gruveselskaper både i Europa og Canada.

Mange års forskning

Lie forteller at han bruker stort sett de samme stålvalitetene som i tradisjonelle bolter, og at det er selve konstruksjonen som gir deformasjonsevnen.

Boltene er patentsikret.

– Vi har fått boltene til å ta opp langt mer energi enn tradisjonelle bolter, det ligger mange års forskning og arbeid bak, sier Li.

Flere vinnere

Vinner av klassen for miljøteknologi ble selskapet MemfoACT, som har utviklet en membranteknologi som reduserer kostnadene ved gass-separasjon.

Membranene brukes i hovedsak til oppgradering av biogass til drivstoff.

I konkurransen Venture Cup Midt-Norge vant bedriften Cergis prisen på 150 000 kroner. De har utviklet en teknologi som kan redusere kavitasjonsproblemer i sjøvannspunmper.