Plastdrøm på vinger





Vinger og andre særlig påkjente detaljer skal bygges av titan- og karbonarmert epoksy.

I løpet av de siste 18 månedene har over et dusin flytekniske selskap og underleverandører sett på mulighetene for å bygge 7E7 dramatisk mye lettere.

Boeings ønske er å kunne tilby et lett fly med ekstremt lavt drivstofforbruk. Også nye aluminiumslegeringer er aktuelle, særlig de som er legert med det ultralette metallet litium.

Dessuten studerer selskapet spesielle flersjiktsmaterialer, der GLARE er ett. Dette er et ganske nytt sandwichmateriale (glassfiberarmering innlimt mellom to tynne aluminiumsplater) som Airbus bruker i sin nye kjempe A380.

- Kompositter gir oss ikke bare lav vekt men også økt levetid ettersom det er null korrosjon, reduserte vedlikeholdskrav og et økt potensial for videre flyteknisk utvikling, sier Mike Bair, som er sjef for Boeings 7E7-program.