Planlegging mot drivsnø på veier

Han har ønsket å øke kunnskapen om drivsnø på veier og utvikle nye planleggingsmetoder for veier i drivsnøområder. Arbeidet vil gi bedre veiplanlegging i fjellet og i andre drivsnøområder, og vil føre til bedre fremkommelighet, økt sikkerhet og reduserte vedlikeholdskostnader.

Thordarson har spesielt sett på veiskjæringer, ettersom disse presenterer de hyppigste og største drivsnøproblemene på veier i fjellet. Han har tatt i bruk numerisk fluidmekanikk for å simulere vindstrømninger over terrenget, og resultatene fra dette arbeidet ble koblet opp mot feltundersøkelser i Norge og på Island.

Med hjelp av empiriske og teoretiske sammenhenger mellom vindstrømning og snøtransport har det vært mulig å foreslå en utforming av veiens tverrprofil som gir mindre fonndannelse og bedre sikt på veien under uvær.

Avhandlingen har tittelen «Wind Flow Studies for Drifting Snow on Roads / Vindstrømningsanalyser for drivsnø på veger». Arbeidet er utført ved Institutt for veg- og jernbanebygging, NTNU, med professor Harald Norem som hovedveileder og førsteamanuensis Bjarni Bessason, Universitetet på Island, som medveileder.

Arbeidet er finansiert av Statens vegvesen ved Vegdirektoratet og Troms vegkontor; Det Islandske vegvesenet, Vegagerdin; og EU-prosjektet ROADEX.

Skuli Thordarson er sivilingeniør (1996) fra Universitetet på Island. Han er ansatt som prosjektingeniør ved Orion Consulting Engineers Reykjavik.

Disputas: 6. september.