OLJE: I dag er Göteborg kjent for sin Oljehamn. Nå vil havnesjefen bytte ut olje med energi. Da passer en LNG-terminal godt inn. (Bilde: Guttorm Flatabø/Wiki Commons)
PUSLETE: Pioneer Knutsen, verdens minste LNG-skip, har en kapasitet på 650 000 SM3. Det blir for smått når LNG-anlegget i Göteborg står ferdig i 2013, om planene følges. (Bilde: KNUTSEN OAS)
STØRRELSE: Götebrog er Nordens største havn og kan ta i mot de største containerskipene. I 2007 ble det solgt 1 million tonn bunkersolje til skip i havna. (Bilde: Götebrog Hamn)
MILJØVENN: Seilskkipet Viking ved havn i Göteborg. Bare seil er mer miljøvennlig enn LNG for skip. (Bilde: Wiki)

Planlegger LNG-terminal i Sverige

  • Olje og gass

Går alt etter planen skal Gasnor og Göteborg Energi sette i gang bygging av terminal for flytende naturgass (LNG) i 2011. Målet er å begynne levering av LNG i 2013.

De to selskapene har blinket ut den enorme skipstrafikken til og fra Göteborg som potensielle kunder.

Miljøkrav

Nye IMO-krav til utslipp fra skip gjelder fra 2015. Det kan være drahjelpen Gasnor og Göteborg Energi trenger for å få nok kunder i Göteborg. Dette er Nordens største havn med kapasitet til å ta imot de største containerskipene.

– Spørsmålet er når rederiene går over til gassdrift. Vi vil "time" dette slik at vi står klare med LNG-terminal når gasskipene kommer fra verftene, sier Eilef Stange, administrerende direktør i Gasnor, til Teknisk Ukeblad.

Infrastruktur først

Han mener det er viktig å bygge ut infrastrukturen for å gjøre det attraktivt for skipsrederne å bestille skip med gassmotorer.

I 2007 ble det bunkret 1 million tonn tungolje i Göteborg havn. Det indikerer at det er et stort marked der nå skipene fra 2015 må velge drivstoff som ikke forurenser på langt nær så mye som i dag.

– Markedet kommer, vi må være på plass, sier han.

Allerede nå krever Göteborg at skip skal gå på diesel og ikke bunkers når de er i havneområdet.

Investeringsplan

Gasnor og Göteborg Energi vil danne et felles selskap for LNG-terminal og salg i Göteborg. Selskapene regner med at det blir snakk om en totalinvestering på rundt 200 millioner kroner.

AGA har begynt byggingen av en LNG-terminal i Stockholm. Der blir det investert rundt 500 millioner kroner og anlegget får tankkapasitet på 20.000 m3. Så stort regner ikke Gasnor å bygge i Göteborg.

– Størrelsen på anlegget er ikke bestemt, men vi har flere tomtealternativer klare, sier Stange.

Ett av dem er ved Göteborg Energis eget anlegg. Gasnor, som allerede har bygget 30 LNG-terminaler av varierende størrelse i Norge, regner med at de trenger et tomteområde på 15 mål og med dypvannskai der skip kan legge til for bunkring av LNG.

Gasnor har mye av kompetansen i hus for prosjektering og prosjektledelse for terminalen.

Shopper gass

Partene regner med å bruke det nye LNG-skipet Crystal Methane på 7.500 m3 til å forsyne terminalen med LNG. Gassen vil hentes fra ulike større terminaler i Europa.

– Vi er ikke bundet til å kjøpe fra noen, men inngår langsiktige avtaler om gasskjøp. Det er for tidlig å si hvor gassen til Göteborg vil skipes fra, sier Stange.

Gasnor, som er et gassdistribusjonsselskap med kjøp, salg og distribusjons av naturgass i Norge, har lenge sett på muligheten for å gå utenlands.

Göteborg Energi har på sin side innledet samarbeid med Göteborg Hamn om å introdusere LNG på markedet.

Miljøargumentet

Miljøfordelen med LNG framfor bunkersolje og diesel er fremste salgsargument for Gasnor. Utslipp av sot og partikler er nærmest null, mens NOx-utslipp reduseres med ca. 90 prosent. Kulldioksidutslippene er ca. 25 prosent lavere.

Gasnor er ledende naturgasselskap i Norge med 100 km rørgassnett, CNG-distribusjon og LNG distribusjon fra 3 separate produksjonsanlegg. Gasnor eier 13 CNG-trailere, 14 LNG-trailere og disponerer LNG-tankskipet Pioneer Knutsen.

Fra olje til energi

Administrerende direktør Magnus Kårestedt ved Göteborgs Hamn er glad for LNG-planene.

– Vi ser dette som en naturlig del i utviklingen av alternative drivstoff og satsingen passer inn i Oljehamnens visjon om å utvikles til en Energiham, sier Kårestedt.