Går alt etter planen skal Gasnor og Göteborg Energi sette i gang bygging av terminal for flytende naturgass (LNG) i 2011. Målet er å begynne levering av LNG i 2013.
De to selskapene har blinket ut den enorme skipstrafikken til og fra Göteborg som potensielle kunder.
Miljøkrav
Nye IMO-krav til utslipp fra skip gjelder fra 2015. Det kan være drahjelpen Gasnor og Göteborg Energi trenger for å få nok kunder i Göteborg. Dette er Nordens største havn med kapasitet til å ta imot de største containerskipene.
– Spørsmålet er når rederiene går over til gassdrift. Vi vil "time" dette slik at vi står klare med LNG-terminal når gasskipene kommer fra verftene, sier Eilef Stange, administrerende direktør i Gasnor, til Teknisk Ukeblad.
Infrastruktur først
Han mener det er viktig å bygge ut infrastrukturen for å gjøre det attraktivt for skipsrederne å bestille skip med gassmotorer.
I 2007 ble det bunkret 1 million tonn tungolje i Göteborg havn. Det indikerer at det er et stort marked der nå skipene fra 2015 må velge drivstoff som ikke forurenser på langt nær så mye som i dag.
– Markedet kommer, vi må være på plass, sier han.
Allerede nå krever Göteborg at skip skal gå på diesel og ikke bunkers når de er i havneområdet.
Investeringsplan
Gasnor og Göteborg Energi vil danne et felles selskap for LNG-terminal og salg i Göteborg. Selskapene regner med at det blir snakk om en totalinvestering på rundt 200 millioner kroner.
AGA har begynt byggingen av en LNG-terminal i Stockholm. Der blir det investert rundt 500 millioner kroner og anlegget får tankkapasitet på 20.000 m3. Så stort regner ikke Gasnor å bygge i Göteborg.
– Størrelsen på anlegget er ikke bestemt, men vi har flere tomtealternativer klare, sier Stange.
Ett av dem er ved Göteborg Energis eget anlegg. Gasnor, som allerede har bygget 30 LNG-terminaler av varierende størrelse i Norge, regner med at de trenger et tomteområde på 15 mål og med dypvannskai der skip kan legge til for bunkring av LNG.
Gasnor har mye av kompetansen i hus for prosjektering og prosjektledelse for terminalen.
Shopper gass
Partene regner med å bruke det nye LNG-skipet Crystal Methane på 7.500 m3 til å forsyne terminalen med LNG. Gassen vil hentes fra ulike større terminaler i Europa.
– Vi er ikke bundet til å kjøpe fra noen, men inngår langsiktige avtaler om gasskjøp. Det er for tidlig å si hvor gassen til Göteborg vil skipes fra, sier Stange.
Gasnor, som er et gassdistribusjonsselskap med kjøp, salg og distribusjons av naturgass i Norge, har lenge sett på muligheten for å gå utenlands.
Göteborg Energi har på sin side innledet samarbeid med Göteborg Hamn om å introdusere LNG på markedet.
Miljøargumentet
Miljøfordelen med LNG framfor bunkersolje og diesel er fremste salgsargument for Gasnor. Utslipp av sot og partikler er nærmest null, mens NOx-utslipp reduseres med ca. 90 prosent. Kulldioksidutslippene er ca. 25 prosent lavere.
Gasnor er ledende naturgasselskap i Norge med 100 km rørgassnett, CNG-distribusjon og LNG distribusjon fra 3 separate produksjonsanlegg. Gasnor eier 13 CNG-trailere, 14 LNG-trailere og disponerer LNG-tankskipet Pioneer Knutsen.
Fra olje til energi
Administrerende direktør Magnus Kårestedt ved Göteborgs Hamn er glad for LNG-planene.
– Vi ser dette som en naturlig del i utviklingen av alternative drivstoff og satsingen passer inn i Oljehamnens visjon om å utvikles til en Energiham, sier Kårestedt.