SAS-flyene senker farten for å redusere drivstofforbruket og utslippet av skadelige klimagasser. (Bilde: SCANPIX SWEDEN)
Det var bortimot debut på Bodø Air Show også for dette ruteflyet: Et splitter nytt 737-800 som SAS har fått tak i ved å hoppe inn i bestillingen fra et annet europeisk flyselskap som måtte kansellere. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

- Pilotmobbing truer sikkerheten i SAS

  • Motor

Ifølge Luftfartstilsynet er samarbeidsklimaet i SAS-cockpitene svært kritikkverdig og går på sikkerheten løs.

«Det foregår utbredt mobbing fra begge sider, og det har utviklet seg asosiale forhold som ikke fremmer sikkerhetsarbeidet i cockpit», heter det i en inspeksjonsrapport som Dagsavisen har fått tilgang til.

Krever strakstiltak

«Luftfartstilsynet forventer at selskapet gjør umiddelbare tiltak som sikrer flyoperasjonene og følger opp selskapets sikkerhetskultur», skriver tilsynet i rapporten fra 13. mars i år.

Inspeksjonsleder Kjell Klevan i Luftfartstilsynet sier til Dagsavisen at SAS Norge kun har kommet med muntlig forsikring om at sikkerheten blir ivaretatt.

1 av 5 mobbes

I mellomtiden er det gjennomført en intern arbeidsmiljøundersøkelse som viser at en av fem piloter føler seg mobbet det siste halve året.

Konflikten mellom yngre og eldre piloter handler om at aldersgrensen for kapteiner er blitt hevet fra 60 til 65 år. Og med varslede innsparinger i SAS frykter tilsynet at konflikten vil eskalere.

– Ikke noe problem

Operativ direktør i SAS Norge Dag Falk-Petersen avviser imidlertid alle påstander om at mobbing og dårlig stemning i cockpit går ut over flysikkerheten i selskapet.

– Dette utgjør ikke et sikkerhetsproblem for oss. Vi har hatt en gjennomgang sammen med tilsynet på dette punktet, og oppfatter at tilsynet er tilfreds med forholdene. Arbeidsmiljøet i SAS er bedre enn det har vært på lenge, sier han til Dagsavisen.