TIL HVA?: Nye Mitsubishi L200 4WD har lavserie girkasse, høy bakkeklaring og en robust turbodiesel. Men nytteverdien med et så kort ultrakort lasteplan må man kunne diskutere. Flott design, imidlertid. Kanskje vi skulle døpe den til L200 Hillbilly? (Bilde: MITSUBISHI)

Pickup - eller Olabil?

  • samferdsel2

Hele poenget ved bilen er å fri til alle som egentlig ikke trenger et lasteplan men som synes det er så herlig hillbilly å ha et.





Bilen leveres med en kraftig turbodiesel og tre ulike karosserityper; Single Cab, Club Cab og 4-dørs Double Cab.

Det sies å være personbilkomfort også for baksetepassasjerene, men da må de være små.

Hokksund

Nå venter vi bare på at en smarting på Hokksund begynner å bygge løse tak du kan sette bakpå, så får du en varebil med et ganske lite varerom.





Vi kan ikke dy oss, men må sitere hva Mitsubishi selv sier: ”Den nye L200 har et rundere og mer aerodynamisk utseende enn sine konkurrenter. Fronten har beholdt det kjente Mitsubishi utrykket, samtidig som designet er slik at sjåføren har uhindret sikt. L200 har klassens laveste luftmotstand (fra 0,46 til 0,51 i Cd verdi). Dette reduserer naturligvis drivstofforbruk og vindstøy.”

At det var? Lav Cd ligger rundt 0,3 den, folks. 0,5 i Cd tilsvarer omtrent luftmotstanden til en diger fotball.





Kjøper design

Visste vi det ikke, det er ikke fordi de trenger et praktisk kjøretøy at folk kjøper slike biler:

”Over 30 % av dagens europeiske L200 eiere sier de valgte bilen pga dens utseende. Kundens ønsker om tidsriktig design medførte derfor at Mitsubishi valgte å se på utformingen med helt nye øyne da nye L200 skulle tegnes. Dette førte ikke bare til et rundere kabindesign, men også et lasteplan som er en integrert del av hele bilens utseende.”

Du verden!