Noen sekunder før planlagt landing klokka 14.12 norsk tid, tok Discovery bakken ved Edwards Airforce Base etter en perfekt landingsprosedyre. (Bilde: NASA)
Romferga Discovery fotografert under landing ved Ewards Airforce Base i 1989. Den gangne ble ferga omdirigert fra Florida på grunn av dårlig vær. Nasa vil ha fri sikt til ferga under hele landingen for blant annet å kunne se og oppdage eventuelle problemer og feil. (Bilde: NASA)

Perfekt Discovery-landing

Både i går og tidligere i dag ble landingsforsøkene ved Kenendy Space Center i Florida avbrutt på grunn av lavt skydekke og regn. .

Landingene ble derfor flyttet til Edwards Air Force Base i California klokka 14.12, norsk tid. Dette ble sendt direkte via Nasa web-TV.

Landingen skjedde i mørke.

Glideflukt

Klokka 13.06 startet Discovery-sjef Eileen Collins rakettmotorene og brukte dem i snaue tre minutter for å styre ferga ut av sin bane og ned mot landing. Når ferga først har begynt landingen, kan den ikke avbrytes. Romferger går i glideflukt ned fra sin bane i rommet.

Kjapp nedstigning

Landingen foregikk i +350 km/h etter en særdeles kraftig oppbremsing: Når fergen kommer inn i de øvre sjiktene av jordatmosfæren er farten oppe i ca 28 800 km/h. Nesa pekte til å begynne med 40 grader oppover slik at varmeskjoldet skulle ta opp den enorme heten som oppstår når ferga går ned gjennom atmosfæren.

Temperaturen i gass-sjiktet nærmest de keramiske flisene i buken på fergen kommer opp i ”noen tusen grader”, ifølge NASA.

Discovery har levert utstyr og proviant til den internasjonale romstasjonen ISS og tatt med søppel tilbake. To astronauter har også montert nytt og reparert utstyr på ISS.

Nå skal Discovery klargjøres for retur til Kennedy Space Center. Transporten skjer på ryggen av en ombygget Boeing 747. Det tar ca seks dager før Discovery er tilbake i Florida.

Discovery ble tatt i bruk i 1984.