Budsjettene for norske veiprosjekter slår ofte sprekker, ifølge Riksrevisjonen. 10 av 25 prosjekter hadde til dels store budsjettoverskridelser.

Pengesløsing i vei-Norge

  • Bygg

Vegstrekninger med budsjettoverskridelser

  • Aunevik-Bukkesteinen, Vest-Agder
  • Grostøl - Rullestadvatn, Hordaland
  • Hop - Sørås, Hordaland
  • Stanghelle - Dale, Hordaland
  • Fresvik - Jordalsgrend, Sogn og Fjordane
  • Jordalsgrend, Sogn og Fjordane
  • Stedjeberget, Sogn og Fjordane
  • Hovdevatnet - Furene, Møre og Romsdal
  • Imarsund, Møre og Romsdal
  • Rognan - Skipmannsvik, Nordland


Riksrevisjonen har gått gjennom en rekke veiprosjekter i Norge, og kommet frem til at 10 av 25 kontrakter viser til dels store budsjettoverskridelser.

– For enkelte kontrakter viser regnskapet at det er bokført og betalt mer enn 50 prosent i forhold til avtalt kontraktpris, konstaterer Riksrevisjonen i dokumenter Aftenposten har fått tilgang til.





Uten anbud

Særlig skal det være store tilleggsarbeider som har blitt gjennomført uten å ha vært ute på anbud, som loven krever.

Riksrevisjonen og Statens Vegvesen er uenige om flere av de ti tilfellene, og det har vært flere rettssaker om sluttsummene – hvor Vegvesenet har vunnet.

Les også: Dødsveien RV3: - En skam

For sent

Revisjonen peker også på flere andre mangler overfor Samferdselsdepartementet.

  • Over halvparten av prosjektene overskred tidsfristen, men kun tre entreprenører fikk dagsmulkter.
  • Dokumentasjon på ferdigstillelse mangler for flere prosjekter.
  • 35 prosent av anleggene manglet skatteattester.
  • 3 av 10 anlegg som skulle vært ute på anbud i EØS-området, hadde ikke vært det.

Kampesteiner

Avisen drar frem veistrekningen Aunevik-Bukkesteinen mellom Lyngdal og Lista i Vest-Agder som et eksempel.

Det er en fem kilometer lang strekning som går gjennom både porøst fjell og havbunn, og hvor opprinnelig kontraktsum var 133 millioner kroner.

Regningen endte til slutt opp på 230 millioner kroner.

– Vi støtte på en svær ur, med enorme kampesteiner som det kunne gå en mann mellom. Og med masse flaggermus. 170 meter var ur, ingen kunne ha spådd det, sier byggeleder Egil Tveide i Statens vegvesen.

Les også:

Ikke god

Han innrømmer at pengestyringen ikke var helt god.

– Vi kan godt gå litt i oss selv og si at jobben ikke var god nok i alle ledd, sier han.

Les også: