I dag er parkeringsanlegget under Lysakerlokket flittig brukt av syklister. Om vel et år vil de foretrekke sykkelbrua. (Bilde: Anders Haakonsen)
Den hvite linjen markerer sykkelbrua. Den vil bli skiltet for syklister. Fotgjengere som måtte finne på å bruke den, vil neppe føle seg særlig trygge. (Bilde: Ill.: Cowi)

PEAB Sverige bygger sykkelbru på Lysaker

Forbindelsen mellom Lysakerlokket og vegnettet på bakkeplan egner seg ikke særlig godt for sykling. Den er smal og kronglete og har en 180 graders sving med minimal kurveradius. Moderne, travle syklister synes det er mye enklere å kjøre gjennom garasjen. Det vil de neppe synes i oktober neste år når den nye sykkelbrua åpnes.

Brua får 11 spenn og en lengde på 186 meter. Fra lokket går den nedover og lander ved gang/sykkelbrua over Lysakerelva. Kontrakten omfatter også oppgradering av lokket. Her blir det sykkelstativ, steinsetting, benker, blomsterkasser og rekkverk. Dessuten blir det en rampe for syklister mellom de to planene på lokket. PEAB skal også oppgradere holdeplassen for busser i retning Oslo. Denne vil bli flyttet nærmere Oslo i byggetiden. Når holdeplassen er ferdig oppgradert, går brua over den.

Det meste av brua får en bredde på fire meter, men en kort strekning ut fra lokket blir en meter bredere. Årsaken er en trapp som skal bygges mellom Strandveien og sykkelbrua. Mellom trappen og lokket skal brua også kunne brukes av fotgjengere.

Sykkelbrua og tilhørende anlegg er prosjektert av Cowi og finansiert med Oslopakke 2.