DELTA SELV: 3D-TV-er gir en helt annen opplevelse av å delta selv, mener Panasonic. (Bilde: Odd Richard Valmot)
LEGENDE:Hollywoodlegenden Jon Landau, som har produsert filmer med banebrytende teknologi slik som Titanic, er snart klar med Avatar som tar i bruk datagrafikk og 3D-teknologi på en nytt nivå. (Bilde: orv)

Panasonic varsler 3D

BERLIN: Nå er fremtiden her, påstår Panasonics viseadministrerende direktør, Mamoru Yoshida, på selskapets pressekonferanse på IFA i Berlin.

Han erklærer, kanskje noe pompøst for norske ører, at dette er starten på en ny tidsalder. Nå er det 3D som teller.

Kamp om markedet

Kampen om fremtidens TV er i gang. Neste år kommer selskapet med de første TV-modellene som kan vise innhold i 3D.

Panasonic jobber intenst med alle deler av leveransekjeden som begynner med 3D-kameraer via programvare og elektronikk til nye Blu-ray-modeller som kan sende et FullHD-bilde i to kanaler til de nye TV-ene og som folk kan oppleve hjemme i sofaen. Selvfølgelig med briller på.

– Vi vil bli de første som introduserer et komplett 3D-system neste år og vi kommer til å basere 3D-systemene våre på brikker med aktive lukkere, sier Yoshida.

Hollywood

Ingen kan få fart i 3D slik som Hollywood og Panasonic, som har satset beinhardt på James Camerons nye film, Avatar.

De hentet inn produsenten Jon Landau til Berlin for riktig å kaste lys over 3D-satsingen. For Avatar blir selvfølgelig produsert i tre dimensjoner.

Her spares det ikke på noe for å gi publikum en stor visuell opplevelse

– Jeg tror ikke 3D nødvendigvis blir en revolusjon, men det er en teknologisk evolusjon. Og publikum kommer til å foretrekke filmer som er laget i 3D. Sammen med filmen lages det nå også et dataspill og det lages også i 3D. Den utviklingen er minst like spennende som den som skjer i kinoen og på TV-siden sier Landau.