Påkjenninger på fartøyer

Når man skal bestemme påkjenningene på grunn av bølger på et fartøy, benytter en vanligvis regelverk. Reglene er utviklet på basis av kunnskap om noen få utvalgte fartøyer. Introduksjon av nye fartøysstyper betyr at regelverket kan gi for store påkjenninger og derfor uøkonomiske fartøyer, eller for lave påkjenninger og usikre fartøyer. Man ønsker derfor å bruke metoder for å finne påkjenningene for hvert enkelt fartøy.

Wang har studert påkjenninger på marine- og handelsfartøyer. Siden påkjenningene er kaotiske, må man bruke matematiske modeller som beskrives sannsynligheten for at de største påkjenningene skal opptre. For å kunne finne de største påkjenningene på fartøyene, har hun lett etter sammenhenger mellom påkjenningenes størrelse og ulike mål som beskriver skrogets from, for eksempel dybde, bredde og lengde. Disse sammenhengene kan brukes for å finne påkjenningene på andre lignende fartøyer, slik at man kan dimensjonere fartøyet for påkjenningene det er utsatt for.

Metoden som er utviklet i dette studiet kan brukes til å studere statistikken til lastene som virker på andre marine konstruksjoner.

Avhandlingen har tittelen Probabilistisk analyse av ikkelineære, bølge-induserte krefter på skip . Den er utført ved Institutt for marine konstruksjoner, NTNU, med professor Torgeir Moan som veileder. Arbeidet er utført med støtte fra Norges forskningsråd og NTNU.

Avhandlingen er innlevert til forsvar for graden dr.ing. Disputasen vil finne sted 25. juni.