NYTT PARKERINGSHUS: Med helikopterdekk på taket og sju etasjer med plass til 326 biler får pasientene sikrere transport og pårørende og personale en enklere hverdag. (Bilde: LEIF HAALAND)
FØRSTE FASADE: Prosjektleder Arnulv Eskeland fra Reinertsen Anlegg AS, viser tilfreds frem de nye fasadeelementene. (Bilde: LEIF HAALAND)
HARMONI: Det er harmoni mellom ny og gammel fasade på Ullevål, mener prosjektleder Arnulv Eskeland. (Bilde: LEIF HAALAND)

P-hus for helikopter og biler

  • nyheter_bygg

Parkeringshuset bygges ved siden av administrasjonsbygget, like ved inngangen til sykehuset. Selve innkjørselen blir samtidig utvidet fra to til fire felt.

– Den store biltrafikken og all ambulansekjøringen har vært de største utfordringene under byggingen, sier prosjektleder Arnulv Eskeland i Reinertsen Anlegg AS. Veiene må hele tiden være åpne, selv når byggearbeidet foregår tett inntil veien.





Bløt leire

Grunnarbeidene ble også en utfordring.

– Det ble gravet to etasjer ned i skikkelig bløt leire. Så ble leira kalksement-stabilisert. Parkeringshuset flyter på denne stabiliserte grunnen. Selve grunnfjellet ligger tjue meter dypere nede. Geoteknikerne forsikret oss om at denne type kalkstabilisering gir minst fare for setninger på nabobyggene, sier Eskeland.

Til gangbroen som forbinder helikopterdekket med akuttmottaket er det boret stålpeler til fjell. De bærer fundamentene. Gangbroen er kledd med glass.





Moderne fasade

Parkeringshuset er tegnet av ØKAW arkitekter. Det har fem etasjer over bakken. Bruk av prefabrikerte moduler ga god fremdrift.

For å få fasaden til å harmonerer med de opprinnelige byggene, benytter byggherren en ny type aluminiumsbæresystem med en keramisk fasade. Det er første gang dette tyske systemet er benyttet i Norge. Dette er besluttet i samarbeid med riksantikvaren.

– Systemet skal både harmonere med de eksisterende fasadene og markere at vi befinner oss i et nytt årtusen, poengterer Eskeland og legger til at Ullevål sykehus har behov for disse 326 nye parkeringsplassene. Det er utrolig dårlige parkeringsforhold der i dag.





Pasientvennlig

Det vil ta seks-sju minutter kortere tid å få pasientene fra helikopteret og inn på akuttmottaket når helikopterdekket er ferdig. I tillegg til gangbroen vil to heiser forbinde landingsplassen direkte medsykehusets akuttmottak.

Dermed blir det ikke lenger nødvendig å omlaste pasienter fra helikopter til ambulanse før de bringes til mottaket.

Dette vil få stor betydning for mange pasienter. Hvert år tar Ullevål mot rundt 500 hardt skadde pasienter. Den raskere og enklere transporten til mottaket kan være avgjørende.





70 millioner

Hele prosjektet er på rundt 10.000 kvadratmeter.

I tillegg skal det legges om noen veier på sykehusområdet. Bygget vil koste 70 millioner kroner og skal lånefinansieres. Driften av både parkeringshuset og de øvrige parkeringsplassene på sykehuset skal settes ut på anbud.