BYGG

Østlandet samler seg i felles veikamp

De nye midtdelerne på E6 sør for Levanger skal redde flere liv hvert år. Her er Cajko Ladislav i gang med å rette på en av stolpene. I bakgrunnen står Kovác Marian (til venstre) og Ole Wahl
De nye midtdelerne på E6 sør for Levanger skal redde flere liv hvert år. Her er Cajko Ladislav i gang med å rette på en av stolpene. I bakgrunnen står Kovác Marian (til venstre) og Ole Wahl Bilde: Harald Sæterøy
Leif Hamnes
12. aug. 2008 - 11:29

Prosjektfinansiering og offentlig-privat samarbeid (OPS) er av stadig flere lansert som nøkkelen til å løse samferdselspolitikernes dilemma:

Hvordan frigjøre penger til nye samferdselsprosjekter når hele sektoren samtidig skriker etter nødvendig vedlikehold?

Les også: NHO og LO enige om samferdselsløft

Nasjonal Transportplan: Skuffelser i vente

Satser alt på å stanse forfallet

Varsler opprør

Åtte østlandsfylker varsler nå opprør mot finansminister Kristin Halvorsens (SV) motvilje mot å ta i bruk nye finansieringsmetoder for nye utbyggingsprosjekter, skriver Aftenposten.

– Det går ikke lenger med denne klattingen man driver på med i veisektoren i Norge, sier Buskeruds fylkesordfører Roger Ryberg (Ap) til avisen.

Han leder det såkalte Østlandssamarbeidet, hvor fylkene Telemark, Vestfold, Buskerud, Oslo, Akershus, Hedmark, Oppland og Østfold står samlet om å påvirke politikerne i tiden innen Nasjonal Transportplan (NTP) skal vedtas.

Vil tenke nytt

– Vi vil ha mer av alternative finansieringsformer som prosjektfinansiering, offentlig-privat samarbeid og andre måter hvor fylker og kommuner kan gå sammen med private, sier Ryberg.

Dette betyr i praksis at brukerne, da særlig bilister, må belage seg på større bompengeutgifter. Likevel er Rybergs mål at Staten skal øke sin andel av kostnadene fra dagens 44 prosent til 60 prosent av totalen i framtida.

– En storsatsing komme, fordi alternativet er utenkelig, sier fylkesordføreren til Aftenposten.

Store besparelser

I dag røper også den ferske jernbanedirektøren Elisabeth Enger sin forkjærlighet for prosjektfinansiering i et intervju med Dagens Næringsliv.

– Vi håper det blir lagt til rette for en annen type finansiering, slik at vi vet når vi starter at vi har penger til hele prosjektet. Beregninger viser at dette kan gi besparelser på 10-15 prosent, sier Enger.

Jernbaneverket har tidligere anslått at togstrekningen Lysaker-Asker kunne vært fullført på halve tiden og omtrent halvannen milliard kroner billigere med denne typen finansiering.

Intern uenighet i regjeringen

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) forfekter alternative finansieringsformer innad i regjeringen, på vegne av sitt parti. I sin tid trykket Senterpartiet på for å gjøre en utredning av prosjektfinansiering til en del av Soria Moria-erklæringen.

Motstanden kommer i stor grad fra finansminister Kristin Halvorsen (SV), som ikke ser behov for lånefinansiering i et land som har penger på bok.

– Også land som driver med lånefinansiering, må legge lånerammene inn i de årlige budsjettene, uttalte hun i vår.

– Det pågår en bred diskusjon i og mellom regjeringspartiene om rammenivå, prioritering av ulike prosjekter og ulike finansierings- og organiseringsformer, bekrefter statssekretær Erik Lahnstein (Sp) til Aftenposten.

Flere dør

Forsert veiutbygging skal gi sikrere veier. Det kan se ut til å trenges.

Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) omkom 26 personer i trafikken i juli. Det er sju flere enn i juli 2007. Hittil i år har de samlede dødstallene steget med 41 prosent sammenlignet med fjoråret.

I alt 164 personer har omkommet i trafikken hittil i år. Det er en økning på hele 41 prosent i forhold til samme periode i fjor, da 116 personer omkom. De fleste dødsulykkene har skjedd på veier i Hedmark og Møre og Romsdal.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.